Zamrzající Baltské moře způsobovalo velké dopravní problémy na tomto vnitřním moři, protože se do zamrzlých přístavů žádná loď nedostala. Finských přístavy tak bývaly během zimy uzavřeny. V době plachetnic to byl neměnný fakt se kterým se nedalo nic dělat. Teprve s příchodem parního stroje se začalo blýskat na lepší časy. První ledoborec, který Finsko v roce 1890 zakoupilo, se jmenoval Murtaja (Drtič) a znamenal novou kapitolu v boji s přírodními živly.
Finské ledoborce zajišťují splavnost Baltu v zimním období
Murtaja patřil svého času mezi největší a nejsilnější ledoborce Evropy, měl 1600 koňských sil. Od té doby se dostalo na špičku stavitelů ledoborců.
Za zmínku ještě stojí ledoborec Jääkarhu postavený v roce 1926 - byl prvním, který byl poháněn naftou a ne parním strojem. Naftový pohon výrazně zvýšil jeho akční rádius.
Dnešní flotila finských ledoborců je kompaktní a efektivní. Garantuje, že se obchodní lodě dostanou z venkovních moří bez problémů až do finských přístavů. Je to velký úspěch. Finsko je jednou z nejsevernějších evropských zemí a zároveň jednou z mála zemí, kde zamrzají téměř všechny přístavy i za normální zimy. Je to dáno především malou slaností Baltského moře.
Některé severní přístavy zamrzají až na 6 měsíců v roce. Finsko je závislé na mořské dopravě, finský zahraniční obchod by utrpěl vážné ztráty, kdyby se flotila ledoborců vlastněných Finským námořním úřadem (FMA) nesnažila udržet zimní cesty zamrzajícím mořem průjezdné.
Dále a fota na:http://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0132.htm
ZDROJ: Severské listy