Sobota, 20. dubna 2024

Car - sharing - u nás zatím hlavně v Brně

Car - sharing - u nás zatím hlavně v Brně

Car-sharing neboli sdílení auta využívají de facto všechny rodiny. Auto si prostě půjčí zrovna ten, kdo potřebuje někam jet. Prosté. Ale půjčovat si auto se známými, nebo dokonce s cizími lidmi? U nás minimálně zvláštní, v zahraničí ale celkem běžný jev.

V oblasti sdílení aut se nejčastěji využívají malá auta s nízkou spotřebou.

Car-sharing uvítají zvláště lidé, jimž se nevyplatí provozovat vlastní automobil. Pokud jich více vlastní společně jeden automobil, je využívání auta efektivnější, ale na druhou stranu je třeba počítat s tím, že někdy můžete chtít vozidlo a nebudete mít žádné k dispozici. Trochu problém může být i s přestupky. Na druhou stranu šetříte parkovací prostor ve městě.

Jedná se spíš o doplněk MHD než o plnohodnotný dopravní prostředek. Na sdílení jednoho vozu se může domluvit pár lidí, ideálně bydlících nedaleko od sebe. Druhou možností je udělat z car sharingu podnikání.

Soukromá firma může půjčovat automobily, které jsou rozmístěny na několika místech ve městě. Kdo zaplatí registrační poplatek, může si vůz kdykoliv za malou částku půjčit.

V Česku fungují půjčovny aut, ale ty automobily pronajímají, sdílení aut v pravém slova smyslu to není.

Klasický car-sharing v ČR moc rozšířený není. Výjimkou je Brno, kde od roku 2003 funguje projekt Autonapůl. V arzenálu je osm automobilů a přívěsný vozík. Na jedno auto připadá 4 až 6 osob - Autonapůl má nyní 40 členů a 3 neziskové organizace z Brna a blízkého okolí.

Co autonapul.cz píše o car-sharingu:

Sdílením auta řešíme rozpor mezi škodlivostí individuální automobilové dopravy a silniční sítě a potřebou vozit děti k lékaři, stavební materiál a sebe občas do míst, kam je složité či nemožné dostat se jinak. Proto vznikla myšlenka sdíleného auta. Příklad jsme si vzali v zahraničí, kde podobné projekty řadu let existují, mají mnoho nadšených uživatelů a místy jsou podporované státem či obcemi .

Navzdory všem skeptikům a škarohlídům Autonapůl funguje v Brně už 8 let (vznik 4. 3. 2003) a utěšeně se rozrůstáme. Začínali jsme v roce 2003 jako první český oficiální systém carsharingu se starou milou jugoslávskou Zastavou. V roce 2006 jsme přikoupili Felicii, v roce 2008 vyměnili Zastavu za starší Škodu Oktávii ve slušném stavu. V průběhu roku 2009 přibyl jak malý Opel Corsa, tak velký sedmi-místný Volkswagen Sharan v úpravě "Family". V roce 2010 jsme se sloučením s druhým brněnským carsharingovým sdružením (známým jako "Autodružstvo") rozrostli o další čtyři domácnosti a Ford Focus Combi. V posledních měsících stále vytrvale rosteme, zakoupili jsme další Ford Focus Combi, Škodu Fabii a Octavii Combi, čímž celkový počet aut stoupl na osm. Máme také přívěsný vozík, tažné zařízení má zhruba polovina naší flotily.

Podobně se rozrůstá i počet členů, nejčastěji rodin. Na jedno auto předpokládáme 4-6 členů. V současné době čítá Autonapůl 40 členů (rodin, jednotlivců či živnostníků) a 3 neziskové organizace z Brna a blízkého okolí. Další zájemce o sdílení uvítáme s otevřenou náručí.

Jistě už vás napadlo, čím že to vlastně jezdíme. Ano, jak už náš název napovídá, jezdíme auty :-) Každé je jiné, každé se hodí na něco jiného, někomu jinému, pro jinou příležitost. V tuto chvíli máme 8 aut, od těch menších až po jedno docela velké. Za některé z nich navíc můžeme zapřáhnout náš vozík. Každé auto má svého "patrona", který se o něj stará. Dohlíží na to, aby auto bylo v pořádku, mělo kompletní povinnou výbavu či správné pneumatiky v zimě a v létě.

Vozový park

Škoda Felicia, Opel Corsa a Škoda Fabia se hodí spíš na kratší cesty, převoz pár lidí, jednoho či dvou dětí nebo několika zavazadel. Škoda Octavia je tak něco na půli cesty, ani moc velká, ani malá. Průměrná rodina se do ní pohodlně vleze i se zavazadly na delší cestu, stejně jako do její úplně nové sestry v provedení Octavia Combi. Výborným rodinným autem jsou i oba kombíky Ford Focus první a druhé generace. A velký Volkswagen Sharan je tu pro ty náročné: našimi členy jsou i rodiny se třemi, čtyřmi dětmi, pro které je to vozidlo ideální, přestože do města už se tolik nehodí a nejlíp se cítí na delších cestách. Všechny starší Škodovky a Sharan mají také tažné zařízení.

Výběr auta

Každé auto je k dispozici každému, stačí si vybrat podle toho, jaké preferujete a jaké se vám v danou chvíli hodí. Převoz dítěte či babičky k lékaři? Sáhnete po něčem menším. Kratší či delší dovolená, rodinný výlet, nutnost něco odstěhovat, nakoupit něco rozměrného - ano, správně, v tu chvíli berete auto větší. Stačí si vybrat, však je zde máme i s pěknými fotkami a popiskem...

Kolik a co zaplatím

Za využívání našeho systému a pro pokrytí fixních nákladů provozu aut a sdružení (pojištění, účetnictví, apod.) platí každý člen paušální poplatek 100 Kč za měsíc. Poté už platíte jen za samotné využití auta: u každého auta je uvedena konečná cena za ujetý kilometr, nic víc za jízdu opravdu nezaplatíte. Pokud po cestě tankujete, jednoduše účet vložíte do knihy jízd se svým podpisem a částka vám bude při čtvrtletním vyúčtování odečtena od toho, co byste měli zaplatit

ZDROJ: Hybrid.cz, autonapul.cz, upraveno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů