ICAO chce dokončit návrhy k řešení emisí z letectví letos
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) chce dokončit návrh opatření k řešení emisí z letecké dopravy do konce roku 2012. Nepodlehne tak vnějším tlakům, aby svůj postup urychlila kvůli sporům o obchodování s emisními povolenkami zavedenému od počátku letošního roku Evropskou unií. Uvedl to v rozhovoru pro agenturu Reuters generální ředitel ICAO Raymond Benjamin.
"Četl jsem noviny jako každý. Poslouchám všechny ty kritiky o tempu. Musíte však pochopit, že ICAO je mezinárodní organizace, jejímiž členy je 191 zemí a musíte najít konsensus," uvedl Benjamin.
Problém s emisemi v letecké dopravě se stal centrem celosvětového zájmu poté, co EU zapojila do obchodů s emisními povolenkami letecké společnosti létající na území EU. Více než dvě desítky zemí, včetně USA a Číny, jsou však proti a navrhují odvetná opatření. Celý spor je tak vážný, že by mohl vyústit v mezinárodní obchodní válku a narušit leteckou dopravu. To donutilo ICAO urychlit hledání nových tržních opatření, která by mohla být alternativou k návrhům EU.
Benjamin uvedl, že řídící rada ICAO zvažuje čtyři opatření, dvě další již byla vyřazena. Blíže se však k návrhům nevyjádřil. Rada bude tento měsíc požádána, aby tato čtyři opatření schválila a určila další postup. Konečné návrhy mají být známé do konce letošního roku. Pokud vše půjde podle plánu, nové směrnice schválí na svém zasedání valné shromáždění ICAO na podzim roku 2013.
Mluvčí ICAO již v prosinci uvedl, že mezi možnostmi, které organizace zvažuje, je určitá forma obchodů s emisemi, poplatky z paliv na bázi uhlíku či daně z přepravených cestujících a nákladů.
Benjamin rovněž uvedl, že ICAO pracuje na liberálnějším prostředí pro leteckou dopravu. V poslední době se stále více zvyšují tlaky na USA a další země, aby zrušily omezení toho, kdo může vlastnit letecké společnosti. Omezila by se tak současná běžná praktika, že aerolinky jsou spojené s určitou zemí.
ICAO vznikla v roce 1944 a je mezivládní odbornou organizací OSN. Organizace vypracovává doporučení a směrnice pro leteckou navigaci a využití letadel, dispečerské služby či provoz na letištích. Organizuje rovněž spolupráci při bezpečnosti letů na mezinárodních leteckých linkách a poskytuje technickou pomoc rozvojovým zemím při budování civilního letectví.