Úterý, 23. dubna 2024

Den proti hluku se v Česku už příští rok vyhlašovat nebude

Den proti hluku se v Česku už příští rok vyhlašovat nebude

Den uvědomění si hluku, který 22 let na Zelený čtvrtek v Česku vyhlašovalo sdružení Hudekos, se příští rok už neuskuteční. Členové tohoto hudebně-ekologického sdružení při České hudební společnosti ho ruší kvůli nepochopení a nezájmu ze strany společnosti. Naposledy si ho připomenou tento čtvrtek. ČTK to dnes řekl předseda sdružení Hudekos Jan Stěnička.

"Je to masivní nepochopení a nezájem ze strany společnosti i jedinců. Jestli někdy v budoucnosti vznikne zákon o hluku, stejně bude tradičně bezzubý. Limity hluku, pokud tam vůbec budou, nebudou vůbec odpovídat realitě v hlukové situaci komunálního prostředí," uvedl.

Den uvědomění si hluku začala držet zhruba před čtvrtstoletím Liga neslyšících v New Yorku a také v ČR se k němu připojují někteří ekologové, lékaři, akustici, učitelé, psychologové i hudebníci. Osvětová iniciativa navazovala na Mezinárodní den proti hluku a snažila se upozornit na hlasitou hudbu v supermarketech, dopravních prostředcích, ale i v domovech.

Češi si podle Stěničky ale ticha neváží a negativní dopady hluku na zdraví jim patrně nevadí. Zpočátku Hudekos bojoval podle Stěničky jen s nepochopením profesionálních snižovatelů technologického hluku z dopravy a průmyslu, později i s všeobecným nezájmem. Prosadil například korekci pěti dB na zpřísnění hygienického limitu bez měření hluku, když hluk obsahuje hudbu nebo mluvené slovo. Působil také edukativně, když propagoval interaktivní CD pro mládež pod názvem Nebezpečný hluk.

Jedním z největších tvůrců hluku je doprava, nepřiměřeně hlučná může být ale i televizní reklama. Podle Světové zdravotnické organizace i tuzemských hygieniků by neměl hluk před okny domů přesáhnout během dne v průměru 55 a v noci 40 decibelů. Hluk o intenzitě kolem 70 decibelů omezuje pochopení řeči a hluk ještě vyšší intenzity může způsobit přechodné nebo i trvalé poškození sluchu.

Snížit hlasitost televizní reklamy a teleshoppingu navrhla nedávno i skupina poslanců ze všech sněmovních stran. Přijetí novely zákona ale nedoporučila Asociace televizních organizací (ATO) kvůli možným technickým úskalím a problémům s autorskými právy. Česká televize přesto na konci března hlasitou reklamu omezila a sladila i hlasitost jednotlivých svých kanálů.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů