Den proti hluku se v Česku už příští rok vyhlašovat nebude
Den uvědomění si hluku, který 22 let na Zelený čtvrtek v Česku vyhlašovalo sdružení Hudekos, se příští rok už neuskuteční. Členové tohoto hudebně-ekologického sdružení při České hudební společnosti ho ruší kvůli nepochopení a nezájmu ze strany společnosti. Naposledy si ho připomenou tento čtvrtek. ČTK to dnes řekl předseda sdružení Hudekos Jan Stěnička.
"Je to masivní nepochopení a nezájem ze strany společnosti i jedinců. Jestli někdy v budoucnosti vznikne zákon o hluku, stejně bude tradičně bezzubý. Limity hluku, pokud tam vůbec budou, nebudou vůbec odpovídat realitě v hlukové situaci komunálního prostředí," uvedl.
Den uvědomění si hluku začala držet zhruba před čtvrtstoletím Liga neslyšících v New Yorku a také v ČR se k němu připojují někteří ekologové, lékaři, akustici, učitelé, psychologové i hudebníci. Osvětová iniciativa navazovala na Mezinárodní den proti hluku a snažila se upozornit na hlasitou hudbu v supermarketech, dopravních prostředcích, ale i v domovech.
Češi si podle Stěničky ale ticha neváží a negativní dopady hluku na zdraví jim patrně nevadí. Zpočátku Hudekos bojoval podle Stěničky jen s nepochopením profesionálních snižovatelů technologického hluku z dopravy a průmyslu, později i s všeobecným nezájmem. Prosadil například korekci pěti dB na zpřísnění hygienického limitu bez měření hluku, když hluk obsahuje hudbu nebo mluvené slovo. Působil také edukativně, když propagoval interaktivní CD pro mládež pod názvem Nebezpečný hluk.
Jedním z největších tvůrců hluku je doprava, nepřiměřeně hlučná může být ale i televizní reklama. Podle Světové zdravotnické organizace i tuzemských hygieniků by neměl hluk před okny domů přesáhnout během dne v průměru 55 a v noci 40 decibelů. Hluk o intenzitě kolem 70 decibelů omezuje pochopení řeči a hluk ještě vyšší intenzity může způsobit přechodné nebo i trvalé poškození sluchu.
Snížit hlasitost televizní reklamy a teleshoppingu navrhla nedávno i skupina poslanců ze všech sněmovních stran. Přijetí novely zákona ale nedoporučila Asociace televizních organizací (ATO) kvůli možným technickým úskalím a problémům s autorskými právy. Česká televize přesto na konci března hlasitou reklamu omezila a sladila i hlasitost jednotlivých svých kanálů.