Na cestu skrz tající ledovce si brousí zuby Rusko i Čína
V Arktidě se schyluje k dalšímu konfliktu. Rusko se snaží přijmout zákon, který by prohlásil Severní mořskou cestu za ruský majetek. Proti tomu vystupuje Čína, která by v budoucnu tudy chtěla dopravovat většinu exportu do Evropy.
"Když pošlete náklad z japonské Jokohamy do severoruského Murmansku, musí překonat 5,77 tisíce námořních mil. Pokud ho pošlete klasickou trasou přes Suezský kanál, bude to více než dvakrát delší, až 12,84 námořních mil," cituje moskevský list Nězavisimaja gazeta analytika společnosti Investkafe Kirilla Markina.
Vysoký představitel ruského ministerstva dopravy Vitalij Klujev vidí i další pozitiva. "Na rozdíl od jižní cesty zde nehrozí nebezpečí útoků pirátů," řekl agentuře RIA Novosti. Současně ale přiznal, že hlavním problémem zůstává počasí. Dopravci tak nemohou garantovat přesnou dobu dodání.
To by se ale mohlo relativně brzy změnit. Právě za polárním kruhem oteplování probíhá nejrychleji. V průlivu Fram mezi Grónskem a norským souostrovím Svalbard je voda o 3,5 stupňů teplejší, než byla před sto lety. Proces je o to rychlejší, že když roztajou bílé, sluneční paprsky odrážející ledovce, hladina oceánu rychleji kumuluje teplo.
Většina vědců očekává podle týdeníku The Economist, že led ze severního pólu zmizí mezi lety 2020 a 2050.
Již dnes je Severní mořská cesta využitelná a využívaná, byť její potenciál je mnohem větší.
V roce 2011 Rusko poslalo touto trasou nový supertanker, pravda s doprovodem dvou ledoborců. Cílem bylo ukázat, že cesta může být bezpečná i pro velké moderní lodě.
Výběr supertankeru nebyl nijak náhodný. Jedním z největších problémů Severní mořské cesty je totiž ekologická bezpečnost.
Podle Vitalije Kljujeva by dopady případné havárie byly mnohem větší než na otevřeném moři. "Arktický ekosystém je křehčí a odstranění třeba ropy z ledu by bylo mnohem náročnější než z otevřeného moře," uvedl.
Nicméně potenciál Severní mořské cesty láká společnosti hlavně z Číny, Indie a Singapuru. Moskva se snaží včas obhájit svá vlastnická práva na tuto trasu. "V parlamentu už prošel prvním čtením zákon o Severní mořské cestě a schválen bude letos na jaře," řekl Kljujev. Cílem je zavést zvláštní pravidla pro lodní dopravu, především pro zajištění ekologické bezpečnosti. Z toho by samo Rusko mělo slušný profit, protože společnosti by si musely najímat ruské ledoborce.
Jenže i ruští experti si nejsou jistí, zda nový zákon bude možné prosadit. "Podle mezinárodního práva jsou otevřené vody neutrální, což vylučuje jejich exkluzivní využívání jedním státem. Můžeme samozřejmě zavést přísnější ekologické normy, ale i to musíme dohodnout s ostatními státy, nemůžeme to určit ruským zákonem," myslí si analytik Kirill Markin.
AUTOR: Ondřej Soukup
AUTOR-WEB: www.ihned.cz