Pátek, 19. dubna 2024

Odborníci: V ČR je málo stanic pro auta na alternativní pohony

Odborníci: V ČR je málo stanic pro auta na alternativní pohony

Chybějící podpora státu a nedostatečná síť dobíjecích stanic jsou hlavní problémy, které v tuzemsku brání rozšíření automobilů poháněných plynem nebo elektřinou. Na dnešní konferenci Autosympo 2012 se na tom shodli předsedové České automobilové společnosti Branko Remek a Asociace NGV Zdeněk Prokopec. Odborníci debatovali třeba o využití alternativních pohonů u užitkových a osobních aut.

Podle Remka zatím v tuzemsku není příliš velký zájem o auta s motory na alternativní pohony zejména kvůli vyšší pořizovací ceně, která je zhruba dvojnásobná proti klasickým autům. "Ono si to dost lidí rozmýšlí, zda si takové vozidlo pořídí, protože se jim to vlastně nevyplatí. Zatím tady není žádný motiv nebo žádná motivace zákonná nebo legislativní, která by to podpořila," řekl ČTK Remek. Na konferenci zazněl příklad Švýcarska, kde vláda zpočátku podporovala nákupy těchto aut a jejich majitelé byli zvýhodněni například parkovacími místy v centrech měst.

V Česku je podle Prokopce kolem 40 veřejných čerpacích stanic na plyn a asi dalších 150 míst uvnitř podniků, které alternativní auta používají. Firmy proto podle něj s doplňováním plynu nemají problém, ale mohou ho mít naopak běžní lidé. "Ta omezená síť čerpacích stanic CNG, která v České republice existuje, je takový psychologický blok pro lidi," řekl Prokopec. Stejné problémy podle něj souvisejí také s rozvojem elektrických aut.
Zájem o auta na plyn podle Prokopce roste zejména v posledním roce a půl, kdy začala výrazně zdražovat klasická paliva. Hlavní výhody aut na plyn nebo elektřinu vidí v úsporách za nákup pohonných hmot, tišším a ekologičtějšímu provozu. Problémy jsou kromě nedostatku čerpacích stanic a vyšší pořizovací ceně auta také s kratší dojezdovou vzdáleností.

Dílčí problémy mají elektrické a plynové motory i podle Remka. Hlavní rozdíl proti klasickým spalovacím motorům je podle něj v tom, že nedokážou vyvinout stejně velkou energii. "Spalovací motor na kapalné, třeba i nějaké alternativní kapalné palivo, má největší potenciál do budoucnosti," poznamenal Remek. Alternativní pohony ale mají podle odborníků výhody třeba při kratších dojezdových vzdálenostech ve městech.

Dnešní konference odborníků o alternativních pohonech aut se konala při příležitosti otevření vědecko-technického centra v Roztokách u Prahy, jehož výstavba stála 450 milionů korun. Stovka vědců tam bude pracovat na vývoji a výzkumu motorů. Vědecký park byl dostavěn na konci loňského roku, od té doby fungoval ve zkušební provozu.

Matěj Říha

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů