Energetické bilancování
Skoncem roku máme jako obvykle sklon k bilancování, o to více se sklonkem roku, který byl pro českou energetiku tolik významný. Konečně jsme se dočkali realisticky nastavené energetické koncepce, která se snad už skutečně stane základem dlouhodobě stabilního podnikatelského prostředí v oblasti energetiky, bez zbytečných extrémů a překotných zvratů.
Konečně jsme se dočkali také pokroku v oblasti, která bude naši energetickou soběstačnost a stabilitu po mnoho let ovlivňovat velmi významně: tendru na dostavbu dalších dvou bloků jaderné elektrárny v Temelíně.
Vyřazení Arevy, její následné odvolání a také špičkování mezi Westinghousem a Konsorciem MIR.1200 sice ukazuje, že ještě zdaleka není v této záležitosti vyhráno, ale přece jen jsme se posunuli o notný kus kupředu. Zbývá tedy čekat a věřit v rozum a výběr skutečně nejlepší nabídky.
Čekat a doufat můžeme také v souvislosti s naší rozvodnou soustavou elektrické energie. Zvládne i v letošním roce extrémní zátěže každoročně přicházející s koncem roku, topnou sezónou a změnou povětrnostních a slunečních podmínek? A dočkáme se účinných opatření v následujících letech natolik včas, abychom předešli blackoutům?
Dobrou zprávou je získání vlastnického podílu společnosti MERO ČR na ropovodu TAL, vedoucího z italského Terstu přes Alpy do bavorského Vohburgu. Konečně jsme zase o kousek dále od závislosti na ropovodu Družba.
Pomalu, ale slibně se vyvíjí ekologizace dopravy. Přibývá stanic pro čerpání CNG i dobíjení. Přibyla řada institucí a firem, které obohatily své vozové parky o ekologické vozy, minimálně z důvodu aktivního zájmu a testování.
CNG vozidlům už není zbytečně bráněno ve vjezdu do společných garáží a řada sériově vyráběných vozů s pohonem na zemní plyn prokázala schopnost návratnosti zvýšených vstupních investic díky výrazně nižším provozním nákladům a nákladům na celkové vlastnictví vůbec.
Elektromobily si sice na svůj skutečný boom budou muset celosvětově ještě pár let počkat, my však můžeme být spokojeni, že svá želízka do ohně světového pokroku začala výrazněji přikládat i "naše" Škoda Auto. Český elektromobil schopný reálného nasazení do výroby vyvíjí ve spolupráci s ostravskou univerzitou také malá jizerskohorská automobilka Kaipan.
Příliš jsme se ovšem neposunuli v oblasti chytrých sítí a inteligentního měření spotřeby. Přestože řada českých firem vlastní vyspělé technologie schopné propojovat světy energetiky a informačních i komunikačních technologií, Smart Grids jsou u nás zatím jen ve fázi váhavých pokusů. Inteligentnímu měření byla na nejbližší období vystavena červená z důvodu neprokázání rentability, přestože v řadě okolních zemích jsou na tomto poli výrazně dál.
Doufám, že výrazně dál, v pozitivním smyslu, se posuneme v roce příštím také my.
Michael Málek
šéfredaktor