Úterý, 23. dubna 2024

Hromadná doprava v Milánu

Hromadná doprava v Milánu

Milán je druhé největší italské město, jenž samo o sobě má 1,3 mil. obyvatel, s rozsáhlými okolními aglomeracemi pak počet obyvatel přesahuje 4 miliony. Je hlavním městem Lombardie, která patří k nejrozvinutějším a nejbohatším oblastem Itálie. Město je světoznámé módou a byznysem okolo módy, fotbalem (AC Milan, Inter), operou (La Scala), z architektonických památek vyniká známá katedrála (Duomo, Dóm), postavená v letech 1386 - 1510, která patří k největším a nejokázalejším křesťanským chrámům na světě.

Páteří rozsáhlého dopravního systému v Miláně je metro, mající v roce 2011 tři linky o celkové délce 83 km. Ve srovnání s Římem má velký význam tramvajová síť, sestávající v roce 2011 z osmnácti vesměs velmi frekventovaných linek (neúplná číselná řada v rozmezí 1 až 33), dále zde najdeme čtyři linky, obsluhované trolejbusy, zatímco městské autobusy slouží na šedesáti linkách - to se může na milionové město zdát málo, mnohé linky se však větví, čímž se pokryté území rozšiřuje. V milánské aglomeraci najdeme také mnoho příměstských a regionálních autobusových linek a dokonce dvě linky příměstské tramvaje, které jsou podrobněji zmíněné níže u popisu jednotlivých vozidel. Významnou součástí milánského dopravního systému je velmi rozvinutá městská a příměstská železnice, čítající v roce 2010 deset linek (v dohledné době 12 linek), označených podobně jako v Praze a mnohých jiných evropských městech, písmenem "S" a příslušným číslem.

Metro, tramvaje, trolejbusy a městské autobusy v Miláně provozuje společnost ATM - Azienda Transporti Milanesi S.p.A., provoz na železničních linkách "S" zajišťují společnosti Trenitalia (FS - italské státní dráhy) a LeNORD. Stručně se ještě zmíním o tarifu a odbavení. Označení je samoobslužné v turniketech metra i ve vozidlech povrchové dopravy, ve vlacích se označuje před nastoupením ve strojcích u nástupišť. Základní jízdné (začátkem roku 2011) je 1 Euro a přestupní jízdenka platí 75 minut od označení, karnet na 10 jízd po 75-ti minutách stojí 9,20 EUR. Z dalších možností stojí za zmínku především turisticky zajímavé jízdenky za 3 Eura, platící 24 hodin od označení a za 5,50 EUR, platící 48 hodin.

A ještě stojí za zmínku zajímavá noční dopravní služba "Bus By Night", provozovaná ATM a dotovaná městem. Během pátečních a sobotních nocí jsou vypravovány z několika míst v centru města, kde to nevíce žije, v hodinových intervalech mezi druhou a pátou hodinou minibusy, které cestující rozvezou kamkoli v okruhu města za pouhé jedno Euro. Ikdyž nepatřím mezi noční tahouny, až zase přijedu do Milána, určitě si tuto službu sám ze zvědavosti vyzkouším...Dále čtěte a fota na:http://www.fotodoprava.com/milano.htm

ZDROJ:http://www.fotodoprava.com

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů