Pátek, 19. dubna 2024

Trolejbusy Škoda 14 Tr v modernizovaném hávu

Je to téměř neuvěřitelné, ale od postavení prvního prototypu trolejbusu Škoda 14 Tr uběhlo již více jak 40 let. Přesto tento trolejbus i v modernizovaných verzích stále tvoří základ parku mnoha českých i zahraničních měst.

Trolejbusy Škoda 14 Tr v modernizovaném hávu
  • Škoda 14TrM je modernizovaná verze československého trolejbusu Škoda 14Tr. Vyráběna byla v letech 1995-2004 firmou Škoda Ostrov.

    Stejně jako vůz 14Tr je i 14TrM dvounápravový trolejbus se samonosnou karoserií. Zvnějšku se modernizace dotkla pouze předního a zadního čela vozu. Do čel byla pouze namontovány tabule informačního systému. Interiér byl modernizován kompletně. Byly použity sedačky nového typu, které jsou polstrované, nebo byla dosazena protiskluzová podlaha. V elektrické části byla použita výzbroj, která odpovídala výzbroji posledních sérií vozů 14Tr. I zde se ale objevily některé inovované prvky (modernizovaný trakční motor, lehké laminátové sběrače).

    Od roku 2004 byly v Bratislavě a Plzni modernizovány starší trolejbusy Škoda 14Tr dosazením nové vozové skříně a náprav. Přestože jde fakticky o nová vozidla, jsou vozy vedeny jako rekonstruované. V obou městech jsou typově označeny jako 14TrM.

    Někteří provozovatelé (Ostrava, Plzeň) označují rekonstruované starší vozy 14Tr jako 14TrM. Ostatní provozovatelé podobné modernizované trolejbusy značí jako Škoda 14TrR.

    ŠKoda 14TrR je označení pro modernizované trolejbusy typu Škoda 14Tr. U některých provozovatelů jsou tyto vozy označovány jako 14TrM.

Stejně jako u dvoučlánkového trolejbusu 15Tr musely provozovatelé poměrně dlouho čekat na nové nízkopodlažní standardní vozy Škoda 21Tr. I když jejich výroba začala v roce 1997, nemohlo být finančně únosné nahradit velké množství zastaralých vozů 14Tr těmito moderními trolejbusy. Proto se přikročilo k modernizacím starších vozů, jež se po dokončení rekonstrukce velmi podobají do r. 2003 vyráběným modernizovaným verzím 14TrM.

Rekonstruované vozy byly odstrojeny na skelet, jež byl opískován. Na trolejbusy byla dosazena nová čela dle návrhu Ing. arch. Patrika Kotase, které již respektují trend osazování informačních panelů. Modernizován byl i interiér: osazeny nové sedačky, protiskluzová podlaha, nové zářivkové osvětlení. Rekonstrukce se dotkla stanoviště řidiče, na vozy byly dosazeny nové lehké laminátové sběrače.

ZDROJ:Wikipedia, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů