Sobota, 20. dubna 2024

Obamův projekt rozvoje elektrických vozů byl drahý omyl

Obamův projekt rozvoje elektrických vozů byl drahý omyl

Projekt rozvoje elektrických automobilů ve Spojených státech se ukazuje jako drahý omyl. Elektrická fantazie vlády Baracka Obamy definitivně zemřela na silnicích mezi Newarkem a MIifordem na severovýchodě USA, napsal dnes list The Washington Post po testu vozu Tesla Model S.

Test, který uskutečnil reportér John M. Broder z deníku The New York Times, se stal noční můrou. Autu opakovaně docházel proud, zčásti proto, že chladné počasí snižovalo výkon baterie a délku dojezdu.
Šéf Tesly Elon Musk sice obvinil Brodera z podvrhu, protože prý "nenabil baterii na maximum a jel dlouhou oklikou", i kdyby to ale byla pravda, podle publicisty Washington Post by to na jeho drtivé porážce nic neměnilo. "Kdo by chtěl auto za 101.000 dolarů (1,9 milionu Kč), které může chcípnout jen proto, že chcete jet 'dlouhou oklikou'?" napsal.

Obama opakovaně prohlašoval, že s dostatkem vládní podpory je možné dostat na americké silnice do roku 2015 milion elektrických vozů, jak sliboval v kampani před volbami v roce 2008. Jeho vláda na tuto podporu dala už asi pět miliard dolarů ve formě grantů, úvěrových garancí, včetně 465 milionů dolarů pro Teslu, a daňových pobídek kupujícím.

Američané si ale za poslední dva roky koupili jen 71.000 do elektrické sítě připojitelných hybridů nebo plně elektrických vozů. To je asi třetina toho, co ministerstvo energetiky předpovídalo v roce 2011, kdy se pokoušelo vysvětlovat, že Obamův cíl není absurdní. Milion vozů je přitom jen asi jedno procento aut, které jsou v USA v provozu.

Žádné federální miliardy ale nedokážou zastřít fakt, že elektrické vozy splňují přinejlepším jen velmi málo reálných potřeb zákazníků. Ve srovnání s benzinovými auty je jejich výkon podřadný, a to při mnohem vyšších pořizovacích nákladech, píše list.

Loňská konference Americké fyzikální společnosti (APS) o vývoji baterií dospěla k závěru, že "plně elektrické vozy v dohledné budoucnosti nenahradí standardní americký rodinný vůz". Podle "otce" populárního benzinového hybridu Toyota Prius Takešiho Učijamady "elektrické automobily vzhledem k řadě svých nedostatků - nízkému dojezdu, vysokým nákladům a dlouhé době nabíjení - nejsou životaschopnou náhradou většiny běžných aut". Své nadšení tlumí i šéf Nissanu Carlos Ghosn, který na svůj elektromobil Leaf dostal garanci na 1,4 miliardy dolarů, avšak jeho dosavadní odbyt je zklamáním.

Továrna, kde v roce 2009 viceprezident Joe Biden předpověděl "miliardy, miliardy a miliardy dolarů do nových a kvalitních pracovních míst", je nyní prázdná, stejně jako michiganský závod výrobce baterií LG Chem, podpořený daňovými poplatníky. Bankrot vyhlásili dva vládou subvencovaní výrobci lithium-iontových baterií.

"Není možné dál popírat, že vládní projekt elektrického vozu byl omyl," píše list. Vláda nedávno od svého cíle dostat na silnice milion elektromobilů ustoupila a zaměřila se na podporu snížení ceny baterií. APS ovšem konstatovala, že na tomto poli "lze čekat jen velmi postupné zlepšování".

The Washington Post

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů