Iniciativa HELENA (Highly Environmental Low Emission Next Generation Aircraft) skrývá ve svém názvu zkratku pro supermoderní letadlo, které je šetrné k životnímu prostředí a šetří i náklady svému provozovateli.
Češi by mohli vyrábět supermoderní dopravní letadlo HELENA
Česká letecká výroba hledá možnosti, jak znovu získat ztracené pozice. V pražských Letňanech vzniká evropský projekt HELENA, na jehož konci má být prototyp nového dopravního letadla. Rozpočet na jeho vývoj vychází zatím na 1,5 miliardy eur. A v plánu je i sériová výroba. Od roku 2030 by se mělo vyrábět až 200 těchto strojů ročně.
Koncept zcela unikátního dopravního letadla, které by mohlo dlouhodobě pozvednout tuzemskou leteckou výrobu, se rodí v letňanském Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ). Do projektu HELENA jsou už zapojeny firmy z Česka, Německa, Rumunska a Polska.
"Na projektu HELENA pracuje tým zhruba dvaceti lidí z celé Evropy," říká v rozhovoru pro IHNED.cz šéf VZLÚ Josef Kašpar. Česko by se podle něj mělo z pětiny podílet na výzkumu i výrobě.
Iniciativa HELENA (Highly Environmental Low Emission Next Generation Aircraft) skrývá ve svém názvu zkratku pro supermoderní letadlo, které je šetrné k životnímu prostředí a šetří i náklady svému provozovateli. Stroj má pojmout až 70 pasažérů a doletět s nimi až 2500 kilometrů daleko.
Z Česka se počítá s účastí 11 firem - významnými hráči by měly být například společnosti Aircraft Industries, Jihlavan, Evektor a Jihostroj. "Budou se muset připravit na dvojnásobně velké letadlo, než je L-410," říká Kašpar.
Projekt HELENA má být financován především z evropských peněz. "O dotační prostředky žádají pořád ty samé firmy a Evropa přece prosazuje konkurenci na vnitřním trhu. Chceme využít menší firmy, které dnes dělají letadla pro maximálně 40 cestujících, a naučit je dělat letadla větší. Chceme sestavit nový řetězec," vysvětluje Kašpar.
Projekt ale podle něj nemá konkurovat velkým výrobcům, jako je Airbus. Chce je však připravit o nemalé finanční zdroje. "Evropa bude z obřího balíku eur, který dnes dává na Airbus, posílat třeba 30 procent někam jinam," doplňuje Kašpar.
AUTOR: Karel Tinl
AUTOR-WEB: www.ihned.cz