Sobota, 20. dubna 2024

Lidová spotřeba od Volkswagenu: XL 1

Lidová spotřeba od Volkswagenu: XL 1

Volkswagen XL1 je se spotřebou 0,9 l/100 km nejúspornějším sériově vyráběným automobilem na světě. Díky hybridnímu systému s vnějším dobíjením (plug-in hybrid) dokáže navíc dvoumístný vůz překonat vzdálenost až 50 kilometrů s čistě elektrickým pohonem, a tím s nulovými lokálními emisemi.

Svým konstrukčním řešením se XL1 hlásí k pojetí čistokrevných sportovních vozů s nízkou hmotností (795 kg), dokonalou aerodynamikou (cx 0,189) a nízkým těžištěm (výška vozu 1153 mm). Hospodárnému Volkswagenu proto stačí asketický výkon 6,2 kW k tomu, aby po rovině udržoval konstantní rychlost jízdy 100 km/h. V elektrickém režimu se Volkswagen XL1 spokojí s méně než 0,1 kWh na více než jeden kilometr jízdy.

Nový Volkswagen XL1 se může pochlubit rekordně nízkou hodnotou emisí CO2 pouhých 21 g/km díky lehké konstrukci ze světa high-tech, perfektní aerodynamice a hybridnímu systému s možností dobíjení, který je tvořen dvouválcovým motorem TDI o výkonu 35 kW, elektrickým motorem s výkonem 20 kW, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a lithium-iontovým akumulátorem. XL1 přitom dokáže jet rychlostí až 160 km/h a v případě potřeby zrychlí z klidu na 100 km/h za 12,7 sekundy. Spotřeba 0,9 l/100 km je špičkovým výkonem, jímž Volkswagen nově definuje to, co je v automobilové konstrukci technicky proveditelné.

Po koncepční stránce ztělesňuje XL1 třetí evoluční stupeň strategie "jednolitrového" vozu značky Volkswagen. Současný předseda dozorčí rady společnosti Volkswagen AG Ferdinand Piëch formuloval začátkem tisíciletí vizionářský cíl vyvinout pro sériovou výrobu plnohodnotný automobil schopný každodenního provozu se spotřebou jednoho litru paliva na sto kilometrů. S dvoumístným modelem XL1 se nyní tato vize stala realitou. Navzdory enormní hospodárnosti modelu XL1 se podařilo navrhnout pro karoserii praktičtější uspořádání než u dvou předešlých prototypů. Zatímco v prvním "jednolitrovém" vozu, představeném v roce 2002, a v prototypu L1, prezentovaném v roce 2009, seděli řidič a spolujezdec z důvodu aerodynamiky vozu ještě za sebou, mohou nyní oba cestující v novém modelu XL1 usednout vedle sebe jen s mírným přesazením.

Volkswagen XL1 je 3888 mm dlouhý, 1665 mm široký a jen 1153 mm vysoký. Podle obvyklých měřítek ve světě osobních vozů to jsou extrémní míry. Pro srovnání: současné Polo má podobnou délku (3970 mm) a šířku (1682 mm), je však výrazně vyšší (1462 mm). Neobyčejný je proto i vzhled modelu XL1, který dává jasně najevo, že je vozem budoucnosti, vyráběným pro současnost.

Zdroj: www.ifleet.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů