Sobota, 20. dubna 2024

Zdeněk Trejbal: Další čerpací stanice na CNG plánujeme u dálnic

Zdeněk Trejbal, ředitel společnosti Vítkovice Doprava

Zdeněk Trejbal: Další čerpací stanice na CNG plánujeme u dálnic

Pětačtyřicet čerpacích stanic, u nichž si motoristé mohou doplnit do svých vozů stlačený zemní plyn neboli CNG, už v Česku funguje. A do roku 2015 by jich mělo přibýt dalších pětatřicet. Zatímco doposud se budovaly především v Praze a v Moravskoslezském kraji, momentálně je firmy, které se na jejich výstavbu specializují, začínají stavět u dálnic a rychlostních silnic.

"Konečně skončila doba, kdy se výrobci automobilů a dodavatelé plnicích stanic přestali dohadovat, co bylo dřív - zda vejce, nebo slepice," říká v rozhovoru pro HN ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal. Podle něho Česko trochu zaspalo především proto, že automobilky volaly po tom, aby vznikalo více plniček, a jejich stavitelé po tom, aby po tuzemských silnicích jezdilo více vozů na CNG, který i Evropská unie definovala jako dlouhodobě udržitelné palivo.

Společnost Vítkovice Doprava, součást skupiny Vítkovice Machinery Group, se specializuje nejen na výstavbu plnicích stanic, ale i vývoj lokomotiv poháněných stlačeným zemním plynem.

OTÁZKA: HN: Jak přibývají plnicí stanice v Česku?

O dvanáct stanic ročně. Nezdá se, že je to hodně, ale vzhledem k tomu, že momentálně máme v republice 45 stanic, tak to není zase málo. Nejvíc je jich v Praze a hodně se rozvíjí také Moravskoslezský kraj. Až jich bude sto, bude už infrastruktura pro motoristy dostatečná - lidé nebudou tak přemýšlet, zda si auto na CNG pořídit, či nikoliv. Pokud jedete do Rakouska, Itálie, je tam síť daleko hustší. V tom jsme trochu zaspali.

OTÁZKA: HN: Proč je právě CNG bráno jako dlouhodobě udržitelné palivo?

Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzinu či nafty. Nedávno si například Rusko nechalo udělat analýzu bezpečnosti jednotlivých paliv. Vyšlo jim, že nejlepší je právě stlačený zemní plyn, který obsahuje 98 % metanu. Já vím, že když se řekne metan, zvlášť u nás na Ostravsku, tak se každý trochu naježí, protože právě metan občas v šachtách bouchal. Ale tady jde o kontrolovaný metan v lahvích, a i kdyby nakrásně unikl, nic se nestane, je lehčí než vzduch - na rozdíl od propan-butanu. Při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Jde skutečně o nejbezpečnější palivo. Navíc je laciné. Za kilometr zaplatíte maximálně korunu deset.

OTÁZKA: HN: Máte pocit, že se zájem o automobily na CNG zvyšuje?

Podívejte se třeba na Volkswagen. Oni usilují o to, aby každá jejich prodejna měla vlastní plnicí stanici. To jasně vypovídá o tom, že ten zájem se zvyšuje - mezi výrobci i mezi zákazníky.

OTÁZKA: HN: Myslíte, že automobilky budou vozy na CNG vyrábět ve větším objemu než doposud?

Vyrábí je už dnes většina automobilek. Už zmíněný Volkswagen, Škoda, Seat, Mercedes, Opel a řada dalších. A myslím, že postupně je začnou vyrábět úplně všichni. Mnohé státy to velmi podporují. Například americký prezident Obama vyhlásil, že kdo si koupí auto na elektrický pohon nebo na CNG, dostane k tomu dotaci 5000 dolarů.

OTÁZKA: HN: A naše vláda?

Už v roce 2006 vláda vyhlásila, že 25 procent aut ve státní správě by mělo být přijatelné pro životní prostředí, a zdůraznila především auta na plyn. A konečně se začalo něco dít, nedávno přešla na automobily na CNG Česká pošta, dopravní podniky také ve větší míře nakupují autobusy na CNG, v Ostravě jezdí na CNG třeba městská policie. Takže se to hýbe správným směrem, ačkoliv k tomu vedou nejen ekologické, ale i ekonomické důvody.

OTÁZKA: HN: Mohou auta na CNG do podzemních garáží?

Nic tomu nebrání. Je to bezpečné. Ale samozřejmě záleží na majiteli objektu a ten může vjezdu automobilů na CNG zabránit. Ale vyhláška jasně deklaruje, že vozy na CNG do podzemních garáží mohou.

OTÁZKA: HN: Jak velkou vzdálenost ujedete na jedno naplnění?

Ostrava-Praha se dá ujet na jedno naplnění. Hovořím o vzdálenosti kolem 400 kilometrů.

OTÁZKA: HN: Jezdí auta na CNG stejně rychle jako auta na benzin nebo naftu?

My máme ve firmě asi čtyři stovky osobních i užitkových aut na CNG, většina našich manažerů, tak 90 procent, jezdí těmito auty. Chovají se stejně jako ty benzinové. Sám jsem v životě jezdil nafťákem i benziňákem a nevidím nyní žádný rozdíl. A je to ekologičtější, ekonomičtější, o hodně tišší. A až bude v Česku o něco více plnicích stanic, bude to i velmi komfortní.

OTÁZKA: HN: Kolik chcete letos postavit plnicích stanic vy?

Máme jich momentálně šest a plánujeme výstavbu dalších pětadvaceti. Letos bychom jich měli postavit dvanáct. Budeme spolupracovat s významným distributorem pohonných hmot na rozšíření jeho sítě čerpacích stanic o plnění CNG. Ale zatím nemohu prozradit, o koho jde. Soustředíme se na dálnice, rychlostní komunikace, na hraniční přivaděče.

OTÁZKA: HN: Vy jste firma, která dělá i lokomotivy na CNG.

V tuto chvíli nám jezdí dvě lokomotivy na CNG. Jedna, již schválená, na naší vlečce ve Vítkovicích. Druhá je ve zkušebním provozu na posunu Českých drah v Bohumíně. A do zkušebního provozu uvádíme další lokomotivu, která bude jezdit v Karlových Varech.

OTÁZKA: HN: Budou mít železniční dopravci o lokomotivy zájem?

Už jsme zaznamenali zájem z Ruska, v tuto chvíli se rozhodují, zda budou chtít lokomotivy na CNG, nebo LNG, což je zkapalněný zemní plyn. Zájem mají ale i asijské státy. V tuto chvíli jsou ale všechna tato jednání ještě na delší dobu.

OTÁZKA: HN: Mohou autům na plyn v Česku konkurovat třeba elektromobily ?

Když se podíváte na nabídku na českém trhu, je jasné, co má větší budoucnost. Auto na CNG vyjde v podstatě na stejné peníze jako auto na klasické palivo. Elektromobily jsou podstatně dražší.

Profil

Zdeněk Trejbal

Po absolvování VŠB - Technické univerzity Ostrava začínal v roce 1982 jako technik ve společnosti SHD Most. V téže pozici pak působil od roku 1984 v OKD Ostrava. V letech 1998 až 2006 byl místostarostou městského obvodu Ostrava-Poruba. V roce 2008 byl jmenován náměstkem primátora města Ostravy pro investice a ekonomický rozvoj. V roce 2011 začal pracovat ve společnosti Vítkovice Doprava, od března téhož roku zastával pozici ředitele úseku Obchod a finance a v listopadu 2011 byl jmenován ředitelem společnosti.

Plusy a minusy CNG

+ O 20 až 25 procent nižší emise CO2 (skleníkového plynu).

+ Nižší tvorba ozonu v atmosféře nad zemí, který způsobuje takzvaný "letní smog".

+ Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý (SO2).

+ Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní přísady.

+ Plynové motory mají tišší chod, například úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky "měkčímu" spalování nižší o 50 % vně vozidel, o 60-70 % uvnitř vozidel.

+ Auta na CNG přinášejí motoristům i ekonomickou úsporu. Jde o levné palivo.

Zdroj: CNGVitall.cz

AUTOR: Petra Horáková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů