zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Auto pojede na speciální magnet. Nebo na vzduch, vymýšlí studenti

06.04.2013
Ekologická auta
Ekologické vzdělání a výchova
Auto pojede na speciální magnet. Nebo na vzduch, vymýšlí studenti

Otevřené hlavy. Je jim šestnáct či sedmnáct, nebojí se až snových nápadů. Budoucí diagnostici aut z pražské Hostivaře mají učební program o zeleném přístupu v autoprůmyslu.

Paní učitelka zvýší hlas, aby uklidnila dvě desítky kluků. Chvíli to vypadá na docela obyčejné dopoledne na pražské střední škole, která v oboru autotronik připravuje na praxi autoelektrikáře a diagnostiky. Jen náplň hodiny není úplně běžná - snaží se budoucí odborníky přimět, aby svou profesi viděli i trochu v zelených barvách.

Milena Marešová přednáší o ekologii v autoprůmyslu už čtvrtým rokem, speciální hodiny vpravila do vyučování ekologie, kterou mají studenti Střední školy automobilní a informatiky v pražské Hostivaři povinnou.

"Při hodinách nejde o to zabíhat do technických detailů. Ty probírají studenti v jiných hodinách. Vnímám to spíš jako osvětu, aby o své práci víc přemýšleli. Chtěla jsem jim povinný předmět oživit něčím, co se přímo týká jejich profese," vysvětluje Marešová.

Při hodinách mluví třeba o tom, proč se vyplatí recyklovat autovraky a jaké materiály se z nich dají využít. Nebo o alternativních pohonech či způsobech, jak správně řídit, aby jízda za volantem byla ekologická i ekonomická zároveň.

Mají pocit, že můžou měnit

Dnešní úkol je kreativní. Kluci - žádná dívka mezi nimi není - se dělí do čtyř skupin, na lavicích před nimi přistávají velké archy prázdného papíru.

"Navrhněte auto podle svých představ. Neomezujte se ničím, můžete všechno," nabádá Milena Marešová. Nezbytné je pouze to, aby měl projekt logiku a aby bylo jasné, na co a proč bude jezdit.

Uprostřed překřikování to zprvu ani nevypadá na nějaký zajímavý výsledek. Ale je znát, že učitelka svým studentům věří. "Jsou hodně kreativní, mají pocit, že můžou leccos změnit - a to je dobře. Mají na věci své názory, v hodinách vlastně více diskutujeme, než že bych jen přednášela," chválí je Marešová.

Program Trvale udržitelný rozvoj v automobilovém průmyslu učí hned v několika třídách. K tématu se dostala před deseti lety, kdy využila příležitost zapojit se do mezinárodního projektu Carisma, který se zaměřoval na využívání obnovitelných a recyklovatelných materiálů v autoprůmyslu.

O několik let později už byly na světě také materiály pro výuku, které Marešová připravila spolu se dvěma kolegy. A také grant na technické vybavení třídy, včetně interaktivní tabule.

Zkusme to s magnetem

Několik minut po zadání úkolu je jasné, že věty divoce letící třídou dávají většinou smysl, na papírech už začínají vynikat obrysy aut, jež lemují nejrůznější popisky.

"Měl by vypadat jako sporťák Nissan GT-R." A hned nato zní: "Jezdit bude na vodík nebo atomový pohon." Sedmičlenná skupina sedící pod okny pracuje naplno, i když se musí občas trochu dohadovat.

"Nakonec budeme mít pohon na principu neodymového magnetu. Ten nepotřebuje žádnou energii k roztáčení generátoru, který bude dobíjet baterie auta," vysvětluje Jan Šnábl, jeden z členů týmu. A je jedno, že tento speciální magnet s velkou vnitřní energií - směs neodymu, železa a boru - ještě žádný vůz na světě nepohání. Jednou by třeba mohl.

Nedá se říct, že by šestnáctia sedmnáctiletí kluci seděli klidně zaražení do židlí, tiše kreslili a zapisovali jako vážení inženýři. Ale je vidět, že si většinu z nich program o ekologickém přístupu k autům získal. "Jo, je to skvělý, baví mě to. My podobné myšlenkové mapy děláme i v jiných hodinách," líčí později u šaten Lukáš Dudek. Problém je vlastně jen v tom, že nejde o samostatný předmět, ale jen o výukový modul, na který v rámci předmětu ekologie kvůli přesně daným studijním plánům zbývá jen několik hodin ročně a i v rámci vyučování ekologie na něj kvůli přesně daným studijním plánům zbývá jen několik hodin ročně.

Ale rozhodně to neznamená, že desítky stran materiálů vznikaly jen pro těch několik hodin.

"Na našich stránkách jsou všechny materiály k dispozici. To znamená, že si je můžou stáhnout lidé z jiných škol a učit podle nich," popisuje Milena Marešová, která se problematice věnuje už od roku 2003.

Auto může i létat

Hodina se blíží ke konci a skupiny ukazují své modely. Jedna ze skupin nakreslila auta dvě. První docela obyčejné, kde se můžou střídat "konvenční" pohony jako třeba vodík nebo elektřina.

Druhé už má aerodynamický tvar a nechybí mu křídla. "Navrhli jsme auto, které by létalo pět set metrů nad zemí. Poháněl by ho vzduch, s využitím přetlaku. A maximální povolená rychlost by byla 140 kilometrů v hodině," popisuje před tabulí Lukáš Dudek.

Hodina končí, archy s nákresy si Milena Marešová schovává. Takové nápady se nevyhazují.

Ekologie aut pro středoškoláky

Z čeho vyrobit auto

Trvale udržitelný rozvoj v automobilovém průmyslu je výukový program, který nabízí Střední škola automobilní a informatiky v pražské Hostivaři. Je součástí hodin ekologie. Studenti se v něm dozvědí například o alternativních palivech, jejich výhodách či nevýhodách. Jiná témata se zase týkají možnosti využití autovraků či materiálů pro výrobu vozidel.

Materiály pro ostatní školy

Ač je v hodinách důležitá hlavně kreativita a diskuse, ke každému tématu jsou k dispozici také studijní materiály. Pro ostatní školy jsou volně dostupné, můžou si je stáhnout na internetových stránkách www.turap.cz.

AUTOR: Michal Pavec
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí