Bezpečná auta už jsou. Teď by měla být zelenější
Když americký právník a také neúspěšný prezidentský kandidát Ralph Nader v roce 1965 vydal knihu "Unsafe at Any Speed", stal se jedním z prvních lidí, kteří doslova přinutili automobilové firmy začít myslet nejen ekonomicky, ale také společensky odpovědně. Usvědčil tehdy automobilky, že přehlížejí nízkou bezpečnost svých automobilů a ohrožují zákazníky, kteří v autech jezdí. Americký Kongres o rok později díky Naderově kritice přijal přísné automobilové bezpečnostní zákony. Dnes se automobilky po celém světě předhánějí, která má bezpečnější vůz. Například Volvo nedávno na ženevském autosalonu představilo vylepšený systém, který na vozovce rozpozná nejen auta a chodce, ale také cyklisty. Pokud hrozí střet, auto automaticky zabrzdí.
O padesát let později ale mají automobilové firmy na krku další závazek - přimět zákazníky, aby si ochotněji kupovali auta na ekologické pohony, která jsou ohleduplná k životnímu prostředí. Opět vedou Státy, do konce roku tam budou mít motoristé k dispozici 7200 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily.
V Česku je z alternativních paliv zatím úspěšnější stlačený zemní plyn. K současným 45 plnicím stanicím má do konce roku 2015 přibýt dalších 35 (pozitivní je, že alespoň jedna plnička je už v každém regionu). Zřejmě se ozvou hlasy, že zatímco v USA vláda ty, kdo jezdí v ekoautech, finančně dotuje, u nás kromě nižší silniční daně pro firmy žádná taková pobídka není. Odpovědné firmy by ale neměly čekat, až jim pomohou politici. "Snaha o vytvoření poptávky a zvýšení prodeje tohoto druhu vozů musí být součástí strategického uvažování automobilových firem, součást klíčových kroků, nikoliv doplňková činnost," je přesvědčena Iva Petříčková z platformy Business Leaders Forum.
45
plnicích stanic, u nichž si řidiči mohou dotankovat stlačený zemní plyn (CNG), už v Česku funguje. Do roku 2015 by jich mělo být 80. Loni přibylo na silnicích 44 % těchto vozů.
AUTOR: Petra Horáková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz