Sobota, 20. dubna 2024

Je možné přestavět dieselový motor na LPG?

Je možné přestavět dieselový motor na LPG?

Nápad, přidávat ke vzduchu nasávanému dieselovým motorem plyn a významně tak změnit složení spalované směsi ve válcích, není vůbec nový. Tento systém se používal již před více než 20-ti lety např. v Itálii. Se současnými možnostmi (zejména v oblasti elektroniky a mikroelektroniky) je ale možné posunout funkci systému takřka k dokonalosti.

Jak funguje LPG v naftovém motoru a v čem spočívá princip?

Přestavba diesel motoru na mixování paliv - nafta/LPG je naprosto neinvazivní. Žádný zásah do motoru ani jeho příslušenství není nutný. Přestavba spočívá v osazení reduktoru tlaku plynu (jako u přestavby benzínového motoru) a řídící jednotky plynu. Do sání jsou poté zavedeny výstupy dvou vstřikovačů plynu a na výfukové potrubí (za turbodmychadlo) je osazen EGT senzor (čidlo teploty výfukových plynů).
Vzhledem k poměru spotřeby plynu a nafty cca 20:80 není třeba vozidlo osazovat LPG nádrží s obrovskou kapacitou (a tím i nepříliš skladnými rozměry).

Funkce systému sekvenčního vstřikování a mixování plynu v naftovém motoru, kterému se říká "DIESELGAS"?

Plyn (LPG nebo CNG) je v optimálním množství vstřikován ("vefukován" - jedná se o plynnou fázi) do sacího potrubí dieselového motoru. Na motoru samotném nejsou potřeba žádné úpravy! Vstřikování plynu je řízeno speciální plynovou řidící jednotkou, která ovládá dva plynové vstřikovače. Plyn je vefukován - v závislosti na konstrukci motoru - za váhu vzduchu na sací stranu turba (pokud je jím motor vybaven). Dávkování plynu je řízeno ECU plynu, a to podle zatížení a jízdních režimů motoru. Zásadními veličinami jsou otáčky motoru v kombinaci s hodnotami , které lze z daného motoru snadno získat - např. tlakem sacího potrubí (v případě přeplňovaného motoru), případně údaji o množství nasávaného vzduchu z tzv. "váhy vzduchu" (MAF senzor) v kombinaci s údaji o poloze plynového pedálu. Na základě těchto informací je řídící jednotka plynu schopna dávkovat v různých provozních režimech různě velkou dávku plynu, kterou přidává do vzduchu nasávaného motorem.

Směs plynu, vzduchu a nafty je zapálena standardně vznícením při počátku vstřiku dávky nafty do spalovacího prostoru. Plyn obsažený v nasáté směsi podstatně mění vlastnosti spalované dávky a působí jako katalyzátor hoření. Nejenom že umožní snažší zapálení nafty, ale podporuje také dokonalejší prohoření směsi. Výsledkem je výrazný pokles emisí až o 70% včetně velmi účinného shoření pevných částic. Kromě toho také dochází k poměrně výraznému nárůstu účinného tlaku ve válcích motoru a tím k znatelnému zvýšení točivého momentu a tím také výkonu motoru. Nárůst výkonu může být až 30%(!). Díky tomuto efektu je možná poměrně významná úspora na PHM při provozu takto upraveného motoru a to v rozmezí 10-30% - na stejnou rychlost a stejný náklad stačí méně šlapat na plynový pedál. Vzhledem k tomu, že plyn působí jako katalyzátor nejedná se o pouhou náhradu za úsporu nafty plynem, ale zpravidla je potom celková spotřeba nižší. Kromě toho systém SOLARIS DIESELGAS je schopen emulovat signál snímače tlaku v railu (u motorů comonrail) takovým způsobem, že řídící jednotka motoru sníží velikost dávky vstřiku nafty při chodu motoru na mix nafta/LPG.

Úspora paliva přestavby dieselu na LPG

V praxi je ověřené že čím větší a výkonnější motor, tím větší % úspory. Malé motory které jsou např. v dodávkách fungují také skvěle, ale úspora se u nich pohybuje okolo 10% nárůst výkonu je ale i utěchto motorů velmi výrazný. U kamionů je běžná úspora 25% nehledě na celkový finanční objem úspory při spotřebě která se u tahačů pohybuje okolo 25-35L nafty/100km.

ZDROJ: http://www.mazdaclub.cz/, káceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů