Pátek, 19. dubna 2024

Přelomová studie prokazuje, že spotřebitelé chtějí vědět, jak jsou vyráběny jejich potraviny

Přelomová studie prokazuje, že spotřebitelé chtějí vědět,  jak jsou vyráběny jejich potraviny

Nový nezávislý průzkum*, zveřejněný dnes, prokazuje, že osm z deseti českých spotřebitelů chce vědět, jaký způsob chovu byl využit při výrobě jejich masných a mléčných výrobků.

Evropská komise se této změně brání a chce udržovat spotřebitele v nevědomosti o tom, odkud jejich potraviny doopravdy pocházejí.

78% českých spotřebitelů chce, aby se značení podle způsobu výroby, které jasně označuje způsob chovu využitý při výrobě potravin, rozšířilo na masné a mléčné výrobky. Téměř dvě třetiny odpověděly, že životní pohoda hospodářských zvířat je důležitá, když se rozhodují, jaké potraviny si koupí.

Provedení průzkumu bylo zadáno v rámci kampaně Na etiketě záleží, společného projektu organizací Compassion in World Farming, RSPCA, Soil Association a World Society for the Protection of Animals (WSPA), který je jedním z nejucelenějších projektů, týkajících se označování potravin z hlediska životní pohody zvířat v Evropě. Bylo zjištěno, že životní pohoda hospodářských zvířat je významným faktorem při výběru potravin a že čeští spotřebitelé důrazně požadují povinné značení potravin podle způsobu výroby.

Romana Šonková, vedoucí projektu Na etiketě záleží v České republice říká: "Přestože existuje značení vajec podle způsobu výroby a nový právní předpis EU o značení ryb podle způsobu lovu, spotřebitelé jsou stále udržováni v nevědomosti v tom, jaké způsoby chovu se využívají při výrobě převážné většiny masných a mléčných výrobků."

Značení podle způsobu výroby se vyžaduje u vajec prodávaných v EU od roku 20041. Od té doby všechna čerstvá vejce musí být označena jako "vejce nosnic v klecích", "vejce nosnic v halách", "vejce nosnic ve volném výběhu" nebo "vejce nosnic v ekologickém chovu". Tato jednoduchá změna zvýšila počet vajec produkovaných v neklecových chovech2.

Julia Wrathallová, vedoucí oddělení pro hospodářská zvířata v RSPCA, říká: "Pro spotřebitele, který se snaží nakupovat výrobky ze zvířat s lepší životní pohodou to může být nesmírně těžké. Na tolika etiketách masných a mléčných výrobků se používají zavádějící nápisy a obrázky, které naznačují dobrou životní pohodu, i když byla zvířata chována ve standardních intenzivních chovech. Jak to vidíme u vajec, spotřebitelé mají moc zlepšovat způsoby chovu, ale mohou to dělat pouze tehdy, když na výrobcích, které kupují, je pravdivá, porovnatelná informace."

V roce 2010 Britské Ministerstvo zemědělství DEFRA provedlo vlastní studii a zaznamenalo názor pouhých 96 lidí4. Studie došla k závěru, že značení by mělo omezený vliv na nákupní chování. Naneštěstí je tato studie nepřiměřeně vlivná - DEFRA i Evropská komise ji využívají jako argument proti značení potravin podle způsobu výroby. Výsledky nového průzkumu ovšem jasně upozorňují na to, že spotřebitelé chtějí pravdivé značení masných a mléčných výrobků.

Philip Lymbery, výkonný ředitel Compassion in World Farming, říká: "Je udivující, že DEFRA a Evropská komise stále odmítají jasné, objektivní značení masných a mléčných výrobků podle způsobu výroby.

Britský ministr zemědělství David Heath opakovaně prohlásil, že značení podle způsobu výroby je příliš složité, že dobré životní pohody se může dosáhnout i v naprosto holých nejintenzivnějších chovech a že značení nemá dostatečně významný vliv na chování spotřebitelů.

Průzkum projektu Na etiketě záleží zaznamenal názory třicetkrát většího počtu spotřebitelů než studie DEFRA. Jsou v naprostém rozporu s vládní pozicí."

Průzkum také zjišťoval podporu spotřebitelů pro konkrétní pojmy pro označování drůbežího masa navržené partnery projektu Na etiketě záleží: z intenzivního halového chovu, z extenzivního halového chovu, z volného výběhu a z ekolgického chovu. Více než tři čtvrtiny respondentů odpověděly, že by tyto pojmy využívaly.

Většina kuřat chovaných v EU na maso se chová v intenzivních systémech, které mohou škodit jejich životní pohodě a způsobit vážná onemocnění včetně kulhání a srdečního či plicního selhání. V situaci, kdy kolem 90% kuřat je chováno intenzivně, může být pro lidi velmi těžké nalézt v obchodech výrobek s lepší životní pohodou. Výsledky tohoto průzkumu prokazují, že lidé chtějí pravdivé, objektivní značení drůbežího masa a všech masných a mléčných výrobků.

. Celá zpráva o výsledcích uvedeného průzkumu je k dispozici zde: www.labellingmatters.org

. Celý průzkum je k dispozici zde: www.labellingmatters.org

. Spotřebitelé mohou podpořit kampaň a připojit se k jejím aktivitám zde: http://www.labellingmatters.org/action.html www.labellingmatters.org @LabellingM

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů