zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Aut na CNG rychle přibývá, firmy bojují o podíl na trhu

02.08.2013
Aut na CNG rychle přibývá, firmy bojují o podíl na trhu

Opět je tu příležitost vydělat na snaze Evropské unie o snižování emisí oxidu uhličitého. Tentokrát jde o byznys spojený s pohonem aut na stlačený zemní plyn, známý pod anglickou zkratkou CNG.

Zatím bylo toto palivo na okraji zájmu - částečně kvůli nedostatečné infrastruktuře čerpacích stanic, částečně pak kvůli slabé nabídce automobilů, jejichž motory dokážou CNG spalovat.

Motivace všech ke vstupu do tohoto byznysu je jednoduchá. Zatímco z nafty a benzinu se platí vysoké spotřební daně, z CNG se neplatí. Palivo je tak citelně levnější a provoz aut méně nákladný. Firmám má rozhodování ulehčit i nulová silniční daň.

Z pohledu automobilek je CNG atraktivní, protože vozy, které na něj jezdí, vykazují menší emise oxidu uhličitého. Čím více jich budou automobilky vyrábět a prodávat, tím méně budou muset investovat do vývoje klasických spalovacích motorů, aby dosáhly emisních limitů, které ukládá evropská legislativa.

Čekání na plynovou Octavii

V Česku nabídka aut s pohonem na zemní plyn postupně roste. Nejzásadnější však bude představení nové Škody Octavia na CNG. "Předpokládáme, že by se Octavia na CNG mohla objevit začátkem příštího roku. Cena zatím nebyla stanovena," říká mluvčí mladoboleslavské automobilky Vítězslav Pelc.

Důvodem delšího čekání oproti verzím na benzin a naftu je zejména skutečnost, že letos Škoda představila či ještě představí celkem osm novinek a na plynovou Octavii musí teprve přijít řada.

Octavie jsou dlouhodobě nejprodávanějšími osobními auty v Česku. Navíc míří hlavně do firemních flotil, takže najedou výrazně více kilometrů než soukromé vozy. Právě zde může začít další expanze CNG paliva.

Prodeje budou záležet hlavně na Škodě Auto a na ceně, kterou u Octavie nastaví. Vzhledem k tomu, že její ceníky mají podobnou logiku jako v sesterském Volkswagenu, lze očekávat cenu nad úrovní silnější verze s dieselovým motorem 1.6 TDI, která se prodává za 424 900 korun. Pokud se bude Škoda držet podobných cenových intervalů u jednotlivých motorů, jako má Volkswagen u modelu Golf, stála by plynová Octavia zhruba 450 tisíc korun.

Škoda ale může chtít tento model zvýhodnit. Motor na plynový pohon si totiž sama vyrábí, zatímco dieselové motory musí nakupovat a dovážet z jiných závodů koncernu Volkswagen.

Konec garážových plniček

Samotná Octavia ale k růstu trhu aut na stlačený zemní plyn nestačí. Zákazníky je třeba přesvědčit, že CNG je stejné palivo jako benzin či nafta. To se prodejcům plynu zatím nepodařilo. Současná nabídka obsluhy vozů na CNG není k běžným řidičům přívětivá. Ti musí ve snaze ušetřit překonávat řadu bariér. Kvůli nižšímu dojezdu vozů na plyn (zpravidla kolem 300 kilometrů) musí lépe plánovat tankování.

To ale není jediná překážka. Velká část současných plnicích stanic se nachází v areálech plynařských společností či uvnitř různých dopravních podniků, často pak mimo hlavní trasy. Typickým příkladem bylo donedávna Brno. Komu například při cestě z Prahy na Moravu docházel plyn právě tam, byl nucen zajet do centra města a tam do areálu plynařské společnosti.

To zejména v dopravních špičkách znamenalo výrazné zdržení a také hlavní překážku pro výraznější rozšíření vozů na CNG mezi firmami. Ty nechtějí, aby řidiči ztráceli čas hledáním plnicí stanice, a z jejich pohledu je proto lepší dieselový motor, neboť naftu lze natankovat všude.

Distributoři CNG si to postupně začínají uvědomovat. "Dosud se předpokládalo, že si řidiči plnicí stanici najdou. My ale hodláme tyto bariéry odstranit a chceme, aby naše stanice byly co nejvíce vidět," říká šéf firmy Next Energy Miroslav Stříbrský, který plánuje společně s německým plynárenským gigantem E.ON vybudovat padesátku plnicích stanic.

Chtějí jít hlavně cestou budování stojanů na CNG přímo na zavedených čerpacích stanicích. Řidič se tak dočká stejných služeb a stejného komfortu, na jaké je zvyklý na běžných benzinových pumpách. Na většině stávajících CNG stanic není možné si dojít na záchod, koupit si kávu a občerstvení či zaplatit v hotovosti. Next Energy nevymýšlí nic nového - hodlá dělat to, co je běžné v Rakousku či Německu.

"Teď se obsazuje trh," popisuje Stříbrský. O pozici na něm usilují nejen Next Energy a E.ON. Expanzi plánuje Vemex ze skupiny Gazprom a o své postavení nechce přijít ani skupina RWE, která je nyní v prodejích CNG tuzemskou jedničkou. Tyto firmy nyní bojují o ty nejlepší lokality.

Síť plnicích stanic tak v příštích letech rychle poroste. V provozu by měla být zhruba stovka plně veřejných stanic, další pak budou dostupné částečně například v areálech dopravních firem. Česko by se tak hustotou sítě a kvalitou služeb mohlo vyrovnat například Rakousku či Německu, kde má CNG delší tradici.

Správce firemních vozových parků ale nepřesvědčí jen síť plnicích stanic. Vyšší pořizovací cenu vozu na CNG budou muset vyvážit nižšími náklady.

Na první pohled vyznívá rozhodování u firemních aut jednoznačně ve prospěch CNG. Ekonomiku výpočtu může ale zhoršit situace, kdy vůz například kvůli nedostupnosti čerpací stanice na plyn pojede pro dražší benzin.

Projeví se i nutné pravidelné pročištění motoru provozem právě na benzin. I tato zdánlivá maličkost u některých modelů znamená, že se firmy raději rozhodnou pro dieselový motor, u něhož si provozní náklady lépe spočítají. Zde je ale nutné připomenout, že cena zemního plynu se v čase výrazně nemění, zatímco cena nafty navázaná na ceny ropy se během provozu auta výrazně mění o desítky procent.

Rozhodující z pohledu firem bude ale především to, zda si vozy na plyn udrží podobně vysokou zůstatkovou hodnotu, jako mají ty na naftu. Hlavně dieselové Octavie firmy v Česku dobře prodají i po několika letech provozu. Podobné odhady pro vozy na CNG zatím k dispozici nejsou.

Jak se vyplatí vůz na CNG

7 procent

Takový by mohl být podíl plynných paliv v české dopravě v roce 2020 podle odhadu společnosti Benzina. Do roku 2030 má vzrůst na 13 procent. Nyní je podíl plynu zanedbatelný - nedosahuje ani jednoho procenta trhu.

150

automobilů na CNG prodal v prvním pololetí koncern Volkswagen, který tak českému trhu kraluje. Z toho bylo 124 vozů značky Volkswagen a 26 vozů značky Škoda (model Citigo). Očekává se, že po uvedení plynové Octavie na trh bude prodejům jednoznačně dominovat tuzemská Škoda Auto.

Do pěti let chceme v Česku otevřít čtyřicet až padesát CNG stanic a banky nás v tom podporují.
Miroslav Stříbrský
šéf společnosti Next Energy

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
23
10. 2018
23.10.2018 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Olomouc Centre
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Pardubice, Dům techniky
25
10. 2018
25.10.2018 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí