Ukrajinská vláda navýšila financování programu obnovení elektrického vozového parku hromadné dopravy
Ukrajinská vláda schválila změny do státního programu vývoje komunální elektrické dopravy na období let 2006 až 2015, což povedlo k navýšení jeho financování a prodloužení doby realizace do r. 2017. Text programu předpokládá, že za 4 roky města obnoví park elektrické dopravy o 2330 vozů: 1717 trolejbusů a 613 tramvajových vozů. Podobné obnovení vyžaduje téměř 650 mil EUR., z nichž přes 320 mil EUR se počítá získat z městských rozpočtů, kolem 200 mil. EUR - ze státní pokladny a cca 130 mil EUR - z dalších zdrojů, zejména prostřednictvím úlevových úvěrů mezinárodních finančních institucí.
Park elektrické dopravy se plánuje rozšířit především technikou domácí výroby, jelikož ještě v únoru 2013 zakázala vláda městům nakupovat ojeté jednotky elektrické dopravy cizí výroby. V souladu se státním programem aktivizace hospodářství na období 2013 - 2014 musí se realizovat obnovení parku tramvají a trolejbusů prostřednictvím techniky s lokalizací výroby ve výši min. 80 %.
Toto rozhodnutí je reakcí na skutečnost, že dříve města preferovala nakupovat ojeté, však levnější tramvaje a trolejbusy z dovozu a tedy ignorovala ukrajinské výrobce. Za období od r. 2010 do r. 2012 městské úřady nakoupily pouze 363 nové ukrajinské trolejbusy.
Zástupci Ministerstva infrastruktury Ukrajiny vyslovili přesvědčení, že nákup nových dopravních jednotek bude v v dlouhodobém horizontu stát městům levněji, než použití ojetých, protože náklady na náhradní díly a údržbu staré tramvaje překročí za deset let cenu tramvaje nové.
Státem naplánovaný nákup cca 2 tis. jednotek elektrické dopravy může být během 4 let dosažen za podmínky finanční nezávislosti obcí, aby městské úřady mohly nakupovat dopravu na podmínkách leasingu nebo na úvěr s poskytováním bankám záruk své platební schopnosti. Za stávajících podmínek, kdy místní rozpočty všeobecné závisí na státní pokladně, je tato varianta málo pravděpodobná.
V současnosti disponují kapacitami na výrobu trolejbusů následující ukrajinské závody: Chernihiv Autoplant, http://chaz-avto.com.ua, Cherkasy Bus / člen korporace Bohdan, http://www.bogdan.ua/, Lvov Bus Plant / člen skupiny City Transport Group http://www.laz.ua, Strojírenský závod Južmaš.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení MPO v Kyjevě