Pátek, 19. dubna 2024

Ukrajinská vláda navýšila financování programu obnovení elektrického vozového parku hromadné dopravy

Ukrajinská vláda navýšila financování programu obnovení elektrického vozového parku hromadné dopravy

Ukrajinská vláda schválila změny do státního programu vývoje komunální elektrické dopravy na období let 2006 až 2015, což povedlo k navýšení jeho financování a prodloužení doby realizace do r. 2017. Text programu předpokládá, že za 4 roky města obnoví park elektrické dopravy o 2330 vozů: 1717 trolejbusů a 613 tramvajových vozů. Podobné obnovení vyžaduje téměř 650 mil EUR., z nichž přes 320 mil EUR se počítá získat z městských rozpočtů, kolem 200 mil. EUR - ze státní pokladny a cca 130 mil EUR - z dalších zdrojů, zejména prostřednictvím úlevových úvěrů mezinárodních finančních institucí.

ilustracniPark elektrické dopravy se plánuje rozšířit především technikou domácí výroby, jelikož ještě v únoru 2013 zakázala vláda městům nakupovat ojeté jednotky elektrické dopravy cizí výroby. V souladu se státním programem aktivizace hospodářství na období 2013 - 2014 musí se realizovat obnovení parku tramvají a trolejbusů prostřednictvím techniky s lokalizací výroby ve výši min. 80 %.

Toto rozhodnutí je reakcí na skutečnost, že dříve města preferovala nakupovat ojeté, však levnější tramvaje a trolejbusy z dovozu a tedy ignorovala ukrajinské výrobce. Za období od r. 2010 do r. 2012 městské úřady nakoupily pouze 363 nové ukrajinské trolejbusy.

Zástupci Ministerstva infrastruktury Ukrajiny vyslovili přesvědčení, že nákup nových dopravních jednotek bude v v dlouhodobém horizontu stát městům levněji, než použití ojetých, protože náklady na náhradní díly a údržbu staré tramvaje překročí za deset let cenu tramvaje nové.

Státem naplánovaný nákup cca 2 tis. jednotek elektrické dopravy může být během 4 let dosažen za podmínky finanční nezávislosti obcí, aby městské úřady mohly nakupovat dopravu na podmínkách leasingu nebo na úvěr s poskytováním bankám záruk své platební schopnosti. Za stávajících podmínek, kdy místní rozpočty všeobecné závisí na státní pokladně, je tato varianta málo pravděpodobná.

V současnosti disponují kapacitami na výrobu trolejbusů následující ukrajinské závody: Chernihiv Autoplant, http://chaz-avto.com.ua, Cherkasy Bus / člen korporace Bohdan, http://www.bogdan.ua/, Lvov Bus Plant / člen skupiny City Transport Group http://www.laz.ua, Strojírenský závod Južmaš.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení MPO v Kyjevě

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů