zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Velkým tématem je bezpečnost zaměstnanců

22.10.2013
BOZP
Firemní ekologie
Velkým tématem je bezpečnost zaměstnanců

Za nejdůležitější oblasti CSR, na které by se měli významné firmy neboli lídři trhu zaměřovat, považují Češi především pravdivou komunikaci k zákazníkům, ochranu životního prostředí a nově také zajištění bezpečnosti zaměstnanců...

"Další očekávání jsou zejména ve směru aktivit na poli etiky podnikání a podpory užších skupin obyvatelstva - dětí, seniorů a různých znevýhodněných skupin," uvádí Tomáš Macků, research & communication director společnosti Ipsos, která od roku 2010 zkoumá postoj české populace ke společenské odpovědnosti firem (CSR).

Poslední průzkum za rok 2012 ukázal, že angažovanost české populace v oblasti společenské odpovědnosti - osobní zapojení, zájem o aktivity CSR, zájem o dění - poklesla, jen 54 % populace je možné označit za aktivní či solidární k otázkám CSR, 46 % za pasivní.

O CSR se zajímají hlavně mladí lidé

Jen 9 % lidí patří ale k takzvaným "opinion leaderům". Častěji dobrovolně pracují pro neziskové organizace, aktivně vyhledávají informace o společenské odpovědnosti firem, častěji kupují, doporučují nebo naopak bojkotují produkty a služby v závislosti na odpovědnosti podniků. "Jsou to spíše mladí a vzdělanější lidé, je mezi nimi vyšší procento studentů," vysvětluje Macků.

To souvisí i s tvrzením šéfky platformy Byznys pro společnost Pavlíny Kalousové, která zároveň přednáší na Vysoké škole ekonomické. "Studenti se o CSR aktivně zajímají. I ze zahraničních průzkumů vyplývá, že především mladí lidé volí zaměstnavatele i podle toho, jak se chová v oblasti společenské odpovědnosti," potvrzuje Kalousová.

Průzkum Ipsos podrobně analyzoval jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem.

Proti Evropě je to bída

Výsledky průzkumu společnosti Ipsos potvrzuje i letošní celoevropský průzkum veřejného mínění Eurobarometr. Češi se naprosto vymykají evropskému průměru. Ve všech zemích Evropské unie kromě Česka se o to, co firmy dělají, zajímají alespoň dvě třetiny občanů.

V Česku jen 55 %. Evropanům obecně podle Eurobarometru chybí informace, co konkrétně firmy v rámci CSR dělají. Dostatečně informováno se totiž cítí být jen 36 % Evropanů. Například v USA je to 63 %. V Dánsku vnímá pozitivní vliv firem 85 % občanů, v České republice hodnotí dopad firem pozitivně zatím jen 42 % občanů.

"Je logické, že česká populace k otázkám CSR přistupuje dle svých možností, a to nejen finančních. Většina populace nejen šetří stále více, ale také musí řešit otázky týkající se nejistot v zaměstnání, dopadů současné situace na rodinu apod. Pak už na témata CSR není tolik času ani chuti," soudí Macků.

Více jsou podle průzkumu preferována témata, která se dotýkají lidí osobně - tedy nejen pravdivá komunikace firem ("já kupuji jejich produkt, já využívám jejich služeb"), ale i otázka kvality životy - ochrana životního prostředí ("já tady žiji").

Pravdivá komunikace k zákazníkům je, podobně jako v předchozích letech, nejdůležitější oblastí především v segmentu telekomunikačních společností, bank a FMCG firem (s rychloobrátkovým zbožím). Ve zdravotnictví je také významná podpora vědy, výzkumu a vzdělávání. "V segmentu energetických společností a těžkého průmyslu je důležitá především ochrana životního prostředí a také zajištění bezpečnosti zaměstnanců," upřesňuje Macků.

Firmy potřebují zpětnou vazbu

Do projektu Ipsos CSR Research 2012 se zapojilo 5 společností - Česká spořitelna, New World Resources, Skupina ČEZ, Telefónica Czech Republic a Vodafone. Pro firmy znamenají průzkumy důležitou zpětnou vazbu. Podle letošního průzkumu platformy Business Leaders Forum až tři čtvrtiny podniků, které působí v Česku, v současnosti koncept CSR využívají.

"Výzkum CSR využíváme nejen pro hodnocení dlouhodobých aktivit, ale také pro jejich kvalitní rozvoj. Posun vnímání Skupiny ČEZ u našich klientů jakožto CSR odpovědné společnosti o téměř 10 indexových bodů během let 2010 až 2012 je výsledkem aktivní spolupráce firmy samotné, jejích zaměstnanců i Nadace ČEZ," komentuje průzkum Ipsos Michaela Žemličková, manažerka PR a ředitelka Nadace ČEZ.

Lidé stojí o porovnatelné informace

V rámci neveřejné části průzkumu Ipsos rovněž zkoumal, zda Češi stojí o porovnatelná data. Mnoho společností v Česku totiž vydává své roční zprávy o CSR aktivitách podle vlastního uvážení a je obtížné podle konkrétních dat jejich "míru" společenské odpovědnosti srovnávat. Jen několik málo firem reportuje podle takzvané GRI metodiky - vydává zprávu o udržitelném rozvoji, která je veřejná a objektivně (podle mezinárodní metodiky) popisuje pozitivní a negativní dopady činnosti firmy na své okolí. Do začátku letošního roku takovou zprávu vydaly jen dvě české firmy, obě těžařské společnosti, Czech Coal a NWR.

Z průzkumu Ipsos vyplynulo, že 75 % Čechů by chtělo mít o firmách detailní přehled a soudí, že firmy by měly vydávat roční zprávy o udržitelném rozvoji vypracované na základě mezinárodní metodiky.

AUTOR: Petra Horáková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
17
10. 2018
17-18.10.2018 - Seminář, školení
Praha
17
10. 2018
17-19.10.2018 - Konference
Brno
Česká lesnická společnost
17
10. 2018
17-18.10.2018 - Seminář, školení
OREA Vital Hotel Sklář
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí