Vyznejte se v hybridech
Každá automobilka dnes chce mít svůj hybrid a každá chce, aby se dobře prodával. Jenže dohnat během posledních pěti let technologii, kterou Japonci cizelují už od roku 1994 není zdaleka tak jednoduché.
Ze stále rostoucího koláče, vidouce úspěch japonské konkurence, si proto chtějí ukousnout také další. Aby svůj produkt odlišili a i z technologických důvodů, dávají svým hybridním pohonným systémům různá označení.
Tím do celé problematiky vnášejí zmatek.Tímto článkem bychom se rádi pokusili o vyjasnění alespoň některých základních pojmů.
Plný hybrid
Auto: Toyota Prius, Toyota Auris HSD, Lexus CT 200h, Lexus RX 450h
Právě Prius je dokonalým příkladem pojmu "plný hybrid" neboli "full hybrid". Jde o paralelní hybridní auto. Tzn., že jeho velký spalovací motor je doplněn menším elektromotorem a baterií. Elektromotor může pohánět nápravu samostatně (pak auto jede čistě na elektřinu) nebo ve spolupráci se spalovacím motorem (tzn. hybridní pohon).
Toyota tento svůj pohonný systém, který vyvíjí už od začátku 90. let, nazývá Hybrid Synergy Drive (pokud jej montuje do svých aut značky Toyota) nebo Lexus Hybrid Drive (to v případě vozů značky Lexus). Pojem "plný hybrid" byl zaveden zejména z důvodu odlišení Priusu od konkurenčního modelu Honda Insight první generace.
Asistovaný hybrid neboli mild hybrid
Auto: Honda Civic Hybrid, Honda Insight 1. a 2. generace, Honda Jazz Hybrid, Mercedes-Benz S400 Hybrid, BMW ActiveHybrid 7
Hondu Insight první generace uvedla na trh Honda v roce 1999. Šlo o jedinečné dvoumístné auto poprvé představené už na autosalonu v Tokyu v roce 1997. Poháněno bylo systémem, který si Honda nazvala IMA, neboli "Integrated Motor Assist" - integrovaná asistence motoru. Odtud tedy "asistovaný hybrid".
foto: Hybrid.cz
Hlavní rozdíl mezi IMA od Hondy a Hybrid Synergy Drive od Toyoty spočíval v tom, že první generace Insightu nedokázala, narozdíl od Priusu, jezdit pouze na elektřinu. Insight využíval předností malého, lehkého (částečně hliníkového a plastového) jednolitrového tříválce, kterému pouze "přicmrndával" malý 10kW elektromotor.
Ten se roztočil pouze v okamžiku, kdy řidič vyžadoval silné zrychlení, nebo naopak silně brzdil - pak fungoval jako generátor, který dobíjel malé NiMH baterie. Zároveň elektromotor fungoval jako startér - díky své síle mohl nastartovat motor takřka ihned. Insight proto už tehdy intenzivně využíval dnes stále běžnější technologie Stop&Start.
Mikrohybrid
Auto: např. Peugeot 308 e-HDi, Citroen C4 e-HDi, Peugeot 3008 e-HDi
Mikrohybridy jsou auta vybavená pokročilým systémem Stop&Start. Pojem "mikrohybrid" začala mezi prvními využívat automobilka PSA Peugeot Citroen, která svá mikrohybridní auta označuje písmeny e-HDi. Jen ve zkratce jak pracuje:
První nastartování v režii řidiče obstará klasický startér. Poté počítač neustále vyhodnocuje podmínky, které rozhodují o uplatnění systému Stop&Start. Od těch základních jako je teplota motoru či míra nabití baterie až po méně zřejmé jako např. tlak v brzdném okruhu. V případě, že lze motor bezpečně vypnout, stane se tak již při rychlosti 20 km/h, což je velká výhoda oproti většině konkurentů.
Plug-in hybrid neboli E-REV
Auto: Chevrolet Volt, Toyota Prius Plug-in hybrid
Plug-in hybrid neboli hybrid/auto do zásuvky je takový typ plného hybridu, který je možné připojit do zásuvky nebo dobíjecí stanice a dobíjet jeho baterii. Když se automobilka General Motors seč mohla snažila dohnat náskok japonského rivala Toyota, přišla navíc s vlastním pojmem "E-REV", tedy "Extended Range Electric Vehicle". Čili elektrické auto s rozšířeným dojezdem.
De-facto je ale E-REV úplně to samé jako plug-in hybrid a opět jde pouze o marketingovou hříčku. Hybrid do zásuvky má výhodu ve větší baterii, díky které dokáže auto jet čistě na elektřinu déle, a tak výrazněji šetřit pohonné hmoty. Proti klasickému hybridu je klíčová výhoda dobíjení této baterie z externího zdroje - tedy zásuvky nebo dobíječky.
ZDROJ: hybrid.cz, kráceno