zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Země EU a europarlament našly kompromis ohledně emisí z aut

02.12.2013
Doprava
Ovzduší
Země EU a europarlament našly kompromis ohledně emisí z aut

Kompromis se dnes členským zemím EU a Evropskému parlamentu podařilo najít v otázce emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Podle tiskové zprávy uveřejněné na webu europarlamentu spočívá dohoda v cíli dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut do konce roku 2020, zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později.

Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů, upozornili evropští Zelení. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 gramů na kilometr na 7,5 gramů na kilometr.

"Naším cílem bylo neuhnout z cíle, abychom neohrozili inovace v automobilovém průmyslu a snahy unie zaměřené proti změnám klimatu," uvedl předseda výboru EP pro životní prostředí, sociální demokrat Matthias Groote z Německa. Mrzí jej prý, že některé členské státy EU zdržovaly dohodu mezi unijními institucemi. "To mohlo protáhnout proceduru až do funkčního období příštího parlamentu, ačkoliv automobilový průmysl potřebuje pro investice dlouhodobou jistotu," dodal europoslanec.

S europarlamentem o emisích muselo v říjnu začít urychleně jednat litevské předsednictví EU poté, co některé země, především však Německo, zablokovaly původní, ještě irským předsednictvím v první polovině roku předjednaný návrh.

Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S tím už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.

Návrh se ale nelíbil Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Praha v otázce podle evropských diplomatů zastávala spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako Berlín.
Němci pak počátkem října předložili vlastní návrh. Nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometr u 80 procent produkce automobilové "flotily" jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta by limit měla splnit až v roce 2024.

Dnes dosaženou neformální dohodu ještě musí členské země i europarlament potvrdit.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
11. 2018
21-22.11.2018 - Konference
hotel Zlatá hvězda, Litomyšl
INISOFT s.r.o.
22
11. 2018
22.11.2018 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Hotel Olomouc Centre
INISOFT s.r.o.
27
11. 2018
27.11.2018 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
INISOFT s.r.o.
28
11. 2018
28.11.2018 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí