Středa, 24. dubna 2024

Podoba omezení emisí u nových aut má být v EU schválena v lednu

Podoba omezení emisí u nových aut má být v EU schválena v lednu

Evropský parlament bude v lednu hlasovat o kompromisu, který tento týden v otázce emisí oxidu uhličitého u nových aut dojednal s litevským předsednictvím unie. Členské země dnes úterní dohodu neformálně potvrdily, její formální schválení ale přijde na pořad dne až po hlasování v europarlamentu. Plyne to z informací litevského předsednictví, dnešní rozhodnutí zástupců členských zemí ČTK také potvrdil jeden z informovaných diplomatů.

Kompromis spočívá v dohodě dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut do konce roku 2020. Zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později. Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 gramu na kilometr na 7,5 gramu na kilometr.

Litevské předsednictví muselo o emisích s europarlamentem v říjnu začít urychleně jednat poté, co některé země, především však Německo, zablokovaly původní návrh, předjednaný ještě irským předsednictvím v první polovině roku.

Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S tím už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.

Návrh se ale nelíbil Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Praha v otázce podle evropských diplomatů zastávala spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako Berlín.

Němci pak počátkem října předložili vlastní návrh. Nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometr u 80 procent produkce automobilové "flotily" jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta měla limit splnit až v roce 2024.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů