Pátek, 19. dubna 2024

Auta budoucnosti nemají řidiče

Quo vadis, automobile? Právě zahájený autosalon v Detroitu naznačuje směry, kterými se vydává automobilový průmysl..

Auta budoucnosti nemají řidiče

Auta svižně se prohánějící po silnici bez řidiče už nejsou přízrak z nějaké sci-fi, ale skutečnost. Na veřejných komunikacích se v USA testují v Kalifornii, Nevadě a na Floridě. V Evropě to zatím zákony ne-umožňují. Že se blíží nástup počítačem řízených vozů, jejichž pedálů se lidská noha vůbec nedotkne, je znát i na probíhajícím mezinárodním autosalonu v Detroitu.

Nápadná na něm je výrazná přítomnost technologických firem, jako jsou Google, Apple, IBM nebo Microsoft. Tyhle koncerny zde totiž větří nový, perspektivní byznys.

A stále více peněz na vývoj vozů bez řidiče (označují se anglickou zkratkou SDC - self-driving cars) vyčleňují i samotné automobilky. Malý náskok před ostatními mají General Motors a Nissan, ale na paty jim šlapou v podstatě všechny další globální automobilky.

Co napovídají předpovědi

Dosavadní zkušenosti automobilek s vozy bez řidiče jsou povzbudivé. Například společnost Google testuje své technologie celkem ve 24 SUV značky Lexus. Tato "flotila" dosud celkem najezdila přes 800 tisíc kilometrů, aniž by se vyskytly nějaké problémy, informuje BBC News.

První auta řízená počítačem by se měla začít prodávat kolem roku 2020. Půjde o modely umožňující jak manuální, tak automatizované řízení.

Poradenská firma IHS Automotive v prognóze, kterou mají Hospodářské noviny k dispozici, uvádí, že v roce 2025 se ve světě prodá 230 tisíc aut, která nebudou potřebovat lidské ruce a nohy. O deset let později by to mohlo být už skoro 12 milionů. Experti IHS předpokládají, že kolem roku 2050 budou skoro všechna nová auta uváděná na trh bez řidiče.

"Nevidím na obzoru žádná omezení. Nabídneme zákazníkům to, o čem v minulosti neměli ani ponětí," cituje britský list Financial Times italského experta a průkopníka automatizovaných vozů (SDC) Alberta Broggiho. "Otevírá se nový svět," přidává se výkonný ředitel Fordu Alan Mulally.

Výhody aut řízených počítačem

Odborníci si od nástupu aut bez řidiče slibují především podstatné snížení nehodovosti, která způsobuje obrovské ekonomické ztráty. Sníží se také spotřeba pohonných hmot, a tím i znečišťování ovzduší.

V dlouhodobém výhledu se změní i vztah k automobilům. "Lidé je budou vlastnit stále méně. Vůz si budou moci v případě potřeby najmout nebo pomocí chytrého telefonu předplatit na určité období," domnívá se americký expert Paul Saffo.

Z auta, ve kterém Američané v průměru tráví 50 minut denně, se díky nové technologii může stát malá kancelář, místo, kde lze cestou do práce posnídat nebo něco přečíst. Poslouží i jako kino nebo bar.

"Pro jednotlivce to znamená výrazné zefektivnění jeho produktivity," tvrdí Ragunathan Rajkumar z Carnegie Mellon University.

Naprogramovaný vůz bude moci zastavit před domem a odvézt děti do školy a zase se vrátit na své parkoviště. Cestování na dlouhé vzdálenosti nebude tak únavné.

Překážkou na cestě k většímu počtu zákazníků bude vysoká cena vozů SDC. V současné době ověřovaný prototyp Fordu přijde na zhruba půl milionu dolarů. Cenu prvních aut, která začnou za deset let přicházet do prodejní sítě, experti IHS Automotive odhadují na 70 tisíc eur. Měla by ale postupně klesat na přijatelnější úroveň.

Bude to společensky přijatelné?

Zápal výrobců aut i technologií vůbec nesdílejí právníci a pojišťovatelé. Kdo ponese odpovědnost v případě srážky auta řízeného počítačem s manuálně řízeným vozem? Člověk, nebo vadný čip, tedy výrobce?

Nemluvě o tom, jaké rozsáhlé změny legislativy si nástup automatizovaných aut vynutí. "Na silnicích se sice objeví někdy kolem roku 2020, ale už nyní se kolem nich zvedá pořádná bouře," podotýká Mike Woodward z poradenské firmy Deloitte.

Je otázka, kolik lidí bude ochotno odepřít si požitek z řízení auta - sám točit volantem a šlapat na pedály. Stačí jen pár smrtelných nehod a nové technologie se prostě znemožní.

"Otázku společenské přijatelnosti těchto aut nelze podceňovat. Člověk se těžko smíří s myšlenkou, že ho v autě může zabít robot," říká Bryant Walker Smith ze Stanfordské univerzity.


54 mil.

aut bez řidiče bude podle IHS Automotive jezdit ve světě, hlavně ve vyspělých zemích, v roce 2035.

7-10 TIS. USD
O tolik dolarů se v roce 2025 zvedne cena auta vybaveného technologií umožňující jízdu bez řidiče. O deset let později už to bude jenom o 3000 dolarů.

90 PROCENT
O tolik klesne za 30 let počet dopravních nehod. Dosud při nich podle Světové zdravotnické organizace umírá 1,2 milionu lidí ročně.

AUTOR: Václav Lavička
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů