Úterý, 16. dubna 2024

Europoslanci podpořili nižší limity emisí lehkých užitkových aut

Europoslanci podpořili nižší limity emisí lehkých užitkových aut

Evropští poslanci dnes schválili nařízení pro výrobce lehkých užitkových vozidel, podle něhož musí do roku 2020 snížit emise oxidu uhličitého (CO2) u nově vyrobených automobilů na 147 gramů na kilometr ze současných 203 gramů. Toto opatření neformálně dohodnuté s členskými státy prošlo i navzdory kritice řady europoslanců, kteří ho mají za málo ambiciózní a Evropská unie v něm podle nich příliš ustoupila lobby automobilového průmyslu.

Cíl 147 gramů CO2 na kilometr představuje maximální průměrné emise povolené pro výrobce dodávkových vozů registrované v EU až do hmotnosti 2,61 tuny bez nákladu a 3,5 tuny s nákladem. Bude se však vztahovat pouze na výrobce produkující více než 1000 vozidel ročně. Nařízení současně Evropské komisi doporučilo snížit do roku 2025 limit na 105 až 120 gramů na kilometr. Hlasovalo pro něj 552 poslanců, proti bylo 110 a dvanáct se jich zdrželo.

Podle zpravodaje návrhu Holgera Krahmera z lidovecké frakce (EPP) nařízení donutí výrobce, aby z jejich montážních linek sjíždělo vedle starších modelů i dostatek nových, ekologicky čistších, aby tak emise u své automobilové flotily "vyvážily" na požadovanou hodnotu 147 gramů. Jinak jim bude hrozit postih. Využívat k tomu budou moci i systém takzvaných superkreditů zvýhodňující vozy s emisemi nižšími než 50 gramů CO2 na kilometr. Ten nicméně vyprší v roce 2018 a už nebude obnoven.

Evropská komisařka pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová pokládá stanovený cíl za dosažitelný. "Pokud se to podaří, vyhrají všichni. Vyhrají výrobci, protože si zachovají konkurenční výhodu v produkci nízkoemisních vozů. Ceny budou takové, že si je spotřebitelé budou moci dovolit, a majitelé těchto vozidel budou moci velmi snadno vykompenzovat vyšší pořizovací cenu nízkou cenou za palivo," uvedla dánská eurokomisařka.

Dodávky ohleduplnější k životnímu prostředí mají mít také nižší spotřebu paliva, a to až o 17 procent. "I kdybychom do roku 2020 stanovili limit 110 gramů (na kilometr), bylo by to dosažitelné a úspory by byly ještě mnohem větší," vytkl normě příliš nízké cíle švédský europoslanec za Zelené Carl Schlyter. Podpořil snížení limitu emisí CO2 u tohoto druhu vozidel až na 105 gramů na kilometr do roku 2025.

"Cítím určité zklamání z nedostatečné ambicióznosti," přidal se k němu britský kolega z frakce Aliance liberálů a demokratů pro Evropu (ALDE) Chris Davies. Technologie používané u osobních a lehkých užitkových aut jsou podle něj podobné, a proto zalitoval, že u dodávek nebudou platit stejné limity emisí CO2 jako u osobních vozů. U nich se počítá do konce roku 2020 s 95 gramy na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut. Tuto zatím neformální dohodu budou europoslanci ale teprve schvalovat na své únorové schůzi.

Podle Daviese se členské státy i Evropský parlament podvolily lobby velkých výrobců. "Pokládám to za promarněnou příležitost," prohlásil.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů