Pátek, 29. března 2024

Česko je rájem pro žíznivá auta, daně jsou tu proti Evropě mizivé

Ekodaň za auto může být v Evropě i v řádu milionů korun. Česko spotřebu a emise osobních aut v daních vůbec neřeší.

Česko je rájem pro žíznivá auta, daně jsou tu proti Evropě mizivé

Benzinová Škoda Superb se šestiválcem se v Nizozemsku prodraží. Zákazník bude muset doplatit téměř šest set tisíc korun jako ekologickou daň. Dalších 24 tisíc korun ročně bude platit, protože je to poměrně velké a těžké auto.

V Česku mu nic podobného nehrozí. Daně za spotřebu či emise zde nikdo nevybírá. V zemi, kde je automobilový průmysl tahounem ekonomiky, je cílem maximální podpora prodeje nových aut. I silniční daň pro podnikatele je u osobních aut oproti Evropě symbolická. Navíc si podnikatelé i to nejluxusnější a nejdražší auto rychle odepíšou z daní a úplatní si odpočet daně z přidané hodnoty.

Na relativně obyčejné Škodě Superb, nejdražším v Česku vyráběném autě, si stát vezme pouze 21 procent daně z přidané hodnoty, a to jen od neplátců této daně. Vůbec se přitom nepřihlíží k tomu, jaký motor superb má a jakou má spotřebu.

Vedle Nizozemska mají vysoké daně na auta s vyšší spotřebou i v Irsku, Španělsku, skandinávských zemích nebo v sousedním Rakousku. Celkově má nějakou míru vyššího zdanění méně ekologických aut 21 zemí Evropské unie, a to buď daní při nákupu, nebo roční daní při provozu. Česko je jednou ze sedmi zemí, které ekologické daně zatím nevyměřují.

Kdo si do superbu v Rakousku vybere zmíněný šestiválcový benzinový motor s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, připlatí si k ceně auta v ekologické dani dalších 25 procent. U dvoulitrového turbodieselu, také s automatem a pohonem všech kol, je tato daň "pouze" jedenáct procent. Zatímco v Česku je benzinová verze oproti naftové dražší o padesát tisíc korun, v Rakousku si zákazník musí za silnější a žíznivější šestiválec připlatit v přepočtu téměř 200 tisíc korun.

Vysoké daně při nákupu ale nejsou tím jediným, co rakouského zákazníka čeká. U šestiválcového superbu bude muset platit ještě zhruba 20 tisíc korun roční daň, a to i pro soukromé osoby, ta je u dieselové verze zhruba o dva tisíce nižší.

"Česko je oproti Rakousku úplné eldorádo," říká obchodní šéf dovozce vozů Jaguar a Land Rover Alexandr Vysek, který má právě Česko a Rakousko na starosti. U luxusních aut je rozdíl ještě markantnější než v případě superbu. Jejich emise jsou vyšší a o to vyšší je vyměřená ekodaň.

V Rakousku si navíc podnikatelé mohou z daní odečíst maximálně 40 tisíc eur - zbytek ceny vozu na rozdíl od Česka jako daňový náklad neuplatní. "Náklady na luxusní auto mohou být v Rakousku až dvakrát vyšší než v Česku," popisuje Vysek.

Ale stejně tak, jako evropské země daní auta s vysokými emisemi, tak na druhé straně dotují nákup vozů, které mají spotřebu nižší. Tisíci eur přispívají na nákup elektromobilů, na ultraúsporné vozy či na vozy s hybridním pohonem. Podíl těchto vozidel na celkovém trhu je proto v těchto zemích o řád vyšší než v Česku, kde netvoří ani procento celkového trhu.

V Česku u úspornějšího automobilu stále rozhodují pouze ušetřené náklady na palivo. Proto zde není takový zájem připlácet za systémy vypínající motor na semaforech či za ekologičtější verze aut se sníženým podvozkem a s pneumatikami s nižším valivým odporem. V Česku je to náklad, který se jen problematicky vrátí. V západní Evropě je to příplatek, který přinese okamžitou daňovou výhodu, protože vozidlo se dostane do nižších sazeb.

Ekodaně

2184 KORUN

je roční silniční daň na šestiválcovou Škodu Superb v Česku. Platí ji jen podnikatelé a jediné, na čem záleží, je objem motoru a stáří vozu.

7000 EUR

přispívá Francie na nákup elektromobilu. To je přibližně částka, kterou na ekologické dani zaplatí zákazník, který si koupí šestiválcový Superb.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů