Ekodaň za auto může být v Evropě i v řádu milionů korun. Česko spotřebu a emise osobních aut v daních vůbec neřeší.
Česko je rájem pro žíznivá auta, daně jsou tu proti Evropě mizivé
Benzinová Škoda Superb se šestiválcem se v Nizozemsku prodraží. Zákazník bude muset doplatit téměř šest set tisíc korun jako ekologickou daň. Dalších 24 tisíc korun ročně bude platit, protože je to poměrně velké a těžké auto.
V Česku mu nic podobného nehrozí. Daně za spotřebu či emise zde nikdo nevybírá. V zemi, kde je automobilový průmysl tahounem ekonomiky, je cílem maximální podpora prodeje nových aut. I silniční daň pro podnikatele je u osobních aut oproti Evropě symbolická. Navíc si podnikatelé i to nejluxusnější a nejdražší auto rychle odepíšou z daní a úplatní si odpočet daně z přidané hodnoty.
Na relativně obyčejné Škodě Superb, nejdražším v Česku vyráběném autě, si stát vezme pouze 21 procent daně z přidané hodnoty, a to jen od neplátců této daně. Vůbec se přitom nepřihlíží k tomu, jaký motor superb má a jakou má spotřebu.
Vedle Nizozemska mají vysoké daně na auta s vyšší spotřebou i v Irsku, Španělsku, skandinávských zemích nebo v sousedním Rakousku. Celkově má nějakou míru vyššího zdanění méně ekologických aut 21 zemí Evropské unie, a to buď daní při nákupu, nebo roční daní při provozu. Česko je jednou ze sedmi zemí, které ekologické daně zatím nevyměřují.
Kdo si do superbu v Rakousku vybere zmíněný šestiválcový benzinový motor s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, připlatí si k ceně auta v ekologické dani dalších 25 procent. U dvoulitrového turbodieselu, také s automatem a pohonem všech kol, je tato daň "pouze" jedenáct procent. Zatímco v Česku je benzinová verze oproti naftové dražší o padesát tisíc korun, v Rakousku si zákazník musí za silnější a žíznivější šestiválec připlatit v přepočtu téměř 200 tisíc korun.
Vysoké daně při nákupu ale nejsou tím jediným, co rakouského zákazníka čeká. U šestiválcového superbu bude muset platit ještě zhruba 20 tisíc korun roční daň, a to i pro soukromé osoby, ta je u dieselové verze zhruba o dva tisíce nižší.
"Česko je oproti Rakousku úplné eldorádo," říká obchodní šéf dovozce vozů Jaguar a Land Rover Alexandr Vysek, který má právě Česko a Rakousko na starosti. U luxusních aut je rozdíl ještě markantnější než v případě superbu. Jejich emise jsou vyšší a o to vyšší je vyměřená ekodaň.
V Rakousku si navíc podnikatelé mohou z daní odečíst maximálně 40 tisíc eur - zbytek ceny vozu na rozdíl od Česka jako daňový náklad neuplatní. "Náklady na luxusní auto mohou být v Rakousku až dvakrát vyšší než v Česku," popisuje Vysek.
Ale stejně tak, jako evropské země daní auta s vysokými emisemi, tak na druhé straně dotují nákup vozů, které mají spotřebu nižší. Tisíci eur přispívají na nákup elektromobilů, na ultraúsporné vozy či na vozy s hybridním pohonem. Podíl těchto vozidel na celkovém trhu je proto v těchto zemích o řád vyšší než v Česku, kde netvoří ani procento celkového trhu.
V Česku u úspornějšího automobilu stále rozhodují pouze ušetřené náklady na palivo. Proto zde není takový zájem připlácet za systémy vypínající motor na semaforech či za ekologičtější verze aut se sníženým podvozkem a s pneumatikami s nižším valivým odporem. V Česku je to náklad, který se jen problematicky vrátí. V západní Evropě je to příplatek, který přinese okamžitou daňovou výhodu, protože vozidlo se dostane do nižších sazeb.
Ekodaně
2184 KORUN
je roční silniční daň na šestiválcovou Škodu Superb v Česku. Platí ji jen podnikatelé a jediné, na čem záleží, je objem motoru a stáří vozu.
7000 EUR
přispívá Francie na nákup elektromobilu. To je přibližně částka, kterou na ekologické dani zaplatí zákazník, který si koupí šestiválcový Superb.
AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz