Čtvrtek, 28. března 2024

Jsou návraty zboží na železniční koleje vůbec reálné?

Pohled na kamiony přeplněnou dálnici D1 přímo vybízí k otázkám typu: "Copak by to zboží nemohlo alespoň z části přejít na koleje? Co tomu vlastně brání? Existují už v praxi nějaká reálná řešení?"

Jsou návraty zboží na železniční koleje vůbec reálné?

Dlouhé kolony kamionů na dálnicích přímo vybízejí k myšlence spojit je do celých vlaků a zboží tímto - výrazně ekologičtějším způsobem - přepravovat po železnici. Jak toho ale dosáhnout, když každý z kamionů má jiné místo nakládky i vykládky zboží?

Řešení existuje: kombinovaná doprava silnice - železnice. Pro řadu silničních dopravců představuje už několik let výhodný způsob, jak přepravit těžké zboží na dlouhé vzdálenosti. Operátorem kombinované dopravy, který se touto problematikou u nás intenzívně zabývá, je společnost Bohemiakombi. Proto jsme o rozhovor požádali jejího jednatele Vladimíra Fišera.

Vaše vlaky jezdí výlučně pro potřeby silničních dopravců a speditérů. Co to však znamená pro odesílatele a příjemce zásilek?
Přeprava zboží kombinovanou dopravou silnice - železnice neznamená pro odesílatele ani pro příjemce zásilky žádnou převratnou změnu. Odesílatel svoje zboží naloží do kamionu, stejně jako to činí dnes, a stejným způsobem přijíždí kamion až na dvůr k příjemci zásilky. Kvalita této dopravy i rychlost přepravy zboží mohou být a také jsou srovnatelné s přímou dopravou po silnici.

Jaký efekt navíc to ale může přinést odesílateli nebo příjemci zboží?
Jedním z významných efektů pro příjemce a odesílatele zboží může být úspora, která vyplývá z možnosti naložit do kamionu víc těžkého zboží. V sousedních státech Rakousku, Německu i Slovensku platí pro kamiony, které využívají kombinovanou dopravu, výjimka, na jejímž základě mohou kamiony vézt až o čtyři tuny těžší náklad. Silniční dopravce v takovém případě může cenově zvýhodnit svého zákazníka.
Další nespornou výhodou, kterou kamiony přepravované v kombinované dopravě mají, je výjimka ze zákazu jízd kamionů v sobotu, v neděli a o svátcích. Tato výhoda platí jak u nás, tak i v zahraničí. Zákazníci rádi využívají kombinovanou dopravu pro přepravy zboží na dlouhé vzdálenosti během víkendu. O sobotní odjezdy vlaků bývá zájem největší.

A co ekologické aspekty kombinované dopravy?
Ekologie a bezpečnost většinou zatím ještě stále nebývají tou rozhodující motivací pro využití kombinované dopravy. Nicméně už dnes existují firmy, pro které je vedle ekologické výroby důležitým argumentem i to, že požadují ekologickou přepravu jejich produktů. Jedná se nejčastěji o firmy, které mají svoji "matku" na německém území. Jsou mezi nimi výrobci automobilů, jako je například Škoda nebo Volkswagen, patří k nim i společnost Siemens.

Evropská komise se snaží kritický stav nákladní dopravy řešit. Jaké jsou dlouhodobější plány a vize?
Popis nejkritičtějších aspektů, které přivedly evropskou nákladní dopravu na dlouhodobě neudržitelnou cestu, soustředila Evropská komise do Bílé knihy o dopravě 2011. Jako řešení uvádí přesun třiceti procent přepravních výkonů na delší vzdálenosti (300 km a víc) především na elektrické železnice, a to do roku 2030. Do roku 2050 by pak měla být na železnici přesunuta až polovina přepravních výkonů.

Je to vůbec reálné?
Přeprav na dlouhé vzdálenosti přes 300 km není vysoký podíl, a pokud kombinovaná doprava i nadále poroste tempem, jako rostla v uplynulých dvaceti letech, tedy ročně alespoň o pět procent, je tento cíl reálně dosažitelný. Otázkou však je, zda je tento cíl reálně dosažitelný i v daných podmínkách, které v ČR máme.

V čem spočívá problém České republiky?
V České republice jsou neřešeným problémem terminály kombinované dopravy. Zatímco např. v Německu, Rakousku, Itálii či Švýcarsku jsou terminály stejně jako dopravní infrastruktura budovány z veřejných peněz, v ČR tomu tak není. Důsledkem je skutečnost, že cena za překládku silnice - železnice vyjde v ČR dvakrát dráž, než je tomu ve zmíněných zemích. Tím vzniká zbytečně velká nákladová bariéra, kterou se vyplatí překonat a zaplatit jen v případě přeprav na velmi dlouhé vzdálenosti. Převádění přeprav zboží ze silnice na železnici na vzdálenosti 300 až 600 km se za těchto okolností u nás nikdy nemůže vyplácet. I proto je dálnice D1 tak přeplněná kamiony a nebude myslitelné jejich počty snížit převedením na železnici, aniž by se v tomto směru něco změnilo. Dá se bez jakékoliv nadsázky říci, že kombinovanou dopravu můžeme v ČR provozovat jen díky příznivějším rámcovým podmínkám, které jsou pro ni vytvářeny v sousedním Německu nebo Rakousku. Proto také intermodální expresy na našich kontinentálních linkách dosud mohou jezdit jen do těchto směrů.

Napomohlo rozvoji kombinované dopravy zavedení mýtného?
Bezpochyby ano. Po zavedení mýtného v Německu se ceny v kombinované dopravě staly pro silniční dopravce zajímavějšími než před jeho zavedením, to je naprosto logické. Mýtné se může do budoucna stát určitým nástrojem státu pro regulaci silniční a železniční dopravy. Sice jen v omezené míře, ale přesto má svůj význam i v tomto směru.

Kombinovaná doprava u nás je poměrně mladá. Jak se vyvíjela a kterým směrem chcete síť linek rozšiřovat?
V roce 2006 jsme zavedli první linku s přepravou silničních návěsů po železnici z Lovosic do Hamburku, v roce 2008 následně do Duisburgu. V roce 2010 jsme kapsové vozy nasadili i na linku z Lovosic do Ostravy. Už o rok později jsme zprovoznili nově linku Ostrava-Verona a v loňském roce přibyly další dvě nové linky: Lovosice - Charleroi (Belgie) a Ostrava - Terst. Přepravu návěsů po železnici uskutečňujeme ve spolupráci s operátory Kombiverkehr Frankfurt a CEMAT Milano. Týdně jezdíme 26 pravidelných vlaků v pevném taktu. Samozřejmě bychom rádi tento systém rozšířili i dále na východ na Slovensko, do Maďarska, Rumunska či Bulharska. Tamní trh však na to není ještě zatím připravený, silničním dopravcům chybí příslušné vybavení odpovídající technikou, tj. intermodálními návěsy nebo výměnnými nástavbami či kontejnery.

Využití železnice je pro silničního dopravce organizačně náročnější a vyžaduje investice. Jak rychle přibývá těch, kteří její výhody pochopili?
Řada našich silničních dopravců rychle pochopila nesporné výhody kombinované dopravy a pustila se do investic tímto směrem. Cena intermodálních návěsů je dnes už přijatelná a více méně téměř stejná jako cena běžných návěsů určených jen pro dopravu po silnici. Úzce s námi spolupracuje celá řada dopravců, kteří si našimi expresními nákladními vlaky odesílají na tisícovky svých návěsů ročně.
Šíření myšlenky přesunu nákladů na železnici je ale během na dlouhou trať. Na tomto procesu pracujeme dlouhodobě a vytrvale. Aktivně se podílíme na projektu COSMOS, který spolufinancuje Evropská unie v rámci programu Marco Polo. Do tohoto projektu jsou zapojeny firmy z Maďarska, Německa, Rakouska, Bulharska, Rumunska, Chorvatska a Slovinska. Naším úkolem je přenášet poznatky z kombinované dopravy, které jsme v praxi nasbírali a postupně přesvědčovat státní správy v daných zemích, ministerstva dopravy a různá sdružení silničních dopravců a speditérů o jejích perspektivách a budoucím významu. A také o rozličných formách podpory, s jejichž pomocí lze rozvoj kombinované dopravy motivovat a tím urychlit.

Zdroj: www.eulog.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů