zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tomáš Chmelík: Elektromobilita jako obchodní příležitost

04.05.2014
Ekologická auta
Tomáš Chmelík: Elektromobilita jako obchodní příležitost

Elektromobily jsou na našich silnicích stále spíše výjimkou, ale díky jejich víceméně netradičnímu vzhledu je nemáme šanci přehlédnout...

Jak se na fenomén elektromobility dívá největší poskytovatel energií na českém trhu vůbec, na čem pracuje a co chystá do budoucna, jsme se ptali Tomáše Chmelíka, manažera útvaru čisté technologie ČEZ.

OTÁZKA: Kdybyste měl popsat historii aktivit spojených s elekromobilitou ve skupině ČEZ, kde by byl jejich začátek?

Skupina ČEZ se elektromobilitou intenzivně zabývá od roku 2009. V roce 2010 byl spuštěn pilotní projekt Elektromobilita ČEZ a nyní se nacházíme v jeho druhé fázi. Pokud bychom se bavili o přechodu projektu do komerční fáze, ten předpokládáme v horizontu několika let.

Naše pozornost se teď nejvíce zaměřuje na rozvoj sítě dobíjecích stanic a na aktivní spolupráci s automobilkami, které se rozhodly zařadit elektromobily do svého portfolia. Samostatnou kapitolou je návrh komplexního řešení služeb pro uživatele elektromobilů. Při jeho tvorbě vycházíme z předpokladu, že v roce 2020 by mohlo v ČR jezdit kolem 100 000 vozidel na elektřinu.

OTÁZKA: Je distribuční síť v současné podobě připravena na masovější nárůst elektromobilů?

Při očekávaném rozvoji elektromobility v nejbližších letech neočekáváme na úrovni distribuční sítě zásadní problémy. Koncentrace vozidel a jejich dobíjení nebude taková, aby je síť nedokázala bez problémů absorbovat. Investice do distribuční sítě navíc na trendy ve spotřebě a penetraci nových technologií reagují.

Riziko se zvyšuje až s výrazným nárůstem aut v ulicích a zejména větším využíváním rychlodobíjecích stanic. Tuto oblast samozřejmě společně s distribučními společnostmi sledujeme, abychom včas dokázali na vývoj reagovat.

OTÁZKA: Jaké jsou hlavní přednosti elektromobility pro zákazníka z pohledu skupiny ČEZ?

Přínos elektromobility lze pozorovat z několika úhlů pohledu. Pokud bych měl zmínit dva nejvýraznější, tak na jedné straně se před námi otevírá budoucnost s výrazně nižší zátěží životního prostředí, a na druhé straně majitelé jistě ocení až o 80 % nižší náklady na provoz oproti běžnému vozu na fosilní paliva.

Samotné řízení elektromobilu je pro řidiče zvyklého na auto se spalovacím motorem velmi příjemnou změnou. Auto má opravdu svižnou dynamiku a lehce se ovládá. Na druhé straně nutí řidiče více přemýšlet o stylu jízdy a o optimalizaci trasy tak, aby si stihl včas dobít baterii. Z tohoto důvodu rozmísťujeme naše dobíjecí stanice například i v nákupních centrech. Než si majitel elektromobilu nakoupí, auto je připraveno na další cestu.

Častější nabíjení je oproti běžnému tankování paliva kompenzováno podstatně méně častými návštěvami servisu. Ne snad, že by elektromobily do servisu vůbec nemusely, ale jejich údržba je méně nákladná.

Pro majitele elektromobilů připravujeme v současné době souhrn opatření, která pracovně nazýváme komplexním řešením elektromobility. Jedná se o balíček prvků, ať už pro domácnosti, nebo pro firmy, který mimo jiné umožní maximalizovat uživatelský komfort a optimalizovat dobíjení elektromobilů s co nejvyšší mírou efektivity.

Co se týče speciálního tarifu pro majitele elektromobilu, aktuálně nabízíme neomezené veřejné dobíjení elektromobilů s tarifem 150 Kč měsíčně bez DPH. Informace o využívání sítě veřejných dobíjecích stanic jsou pro nás velmi cenné. Výsledky totiž budou rozhodující pro její další rozvoj.

V červenci 2013 jsme speciálně pro majitele elektromobilů zavedli distribuční sazby D27 a C27, jejichž předností je delší souvislá doba trvání nízkého tarifu pro dobíjení elektrovozů. Všechna tato opatření mají jediný cíl, a sice přimět zákazníky přemýšlet o elektromobilitě jako o alternativě k běžným, konvenčním vozům.

OTÁZKA: Co se týče dobíjecí infrastruktury, jaké je aktuální pokrytí v České republice?

Aktuálně provozujeme v České republice 35 veřejných dobíjecích stanic, z toho 22 jich je v Praze a další jsou v několika dalších městech, např. Hradci Králové, Ostravě, Plzni, Vrchlabí a dalších. Pracujeme na vytvoření páteřní sítě dobíjecích stanic napříč ČR, hlavně v krajských městech a hlavních tazích mezi nimi.

Naším cílem určitě není masové zasíťování Česka bez vztahu k poptávce, ale vytvoření optimálního pokrytí území podle nárůstu poptávky. Pokud se ptáte na konkrétní plán, tak do roku 2015 bychom měli mít mezi 100 a 150 stanicemi.

Vzhledem k tomu, že elektromobily zatím v České republice naleznou uplatnění primárně jako městské a příměstské vozy, rozvíjíme naši síť veřejných dobíjecích stanic nejprve ve větších městech. Chceme majitelům elektromobilů, kteří do těchto měst jezdí nebo v nich přímo bydlí, nabídnout možnost dobíjení během doby, kterou stráví v zaměstnání nebo na nákupu.

V tomto směru spolupracujeme s celou řadou partnerů, ať už se jedná o ministerstva, krajské úřady nebo komerční subjekty, mezi které patří například obchodní centra. Dobíjecí stanice chceme umisťovat také podél hlavních silničních a dálničních tahů.

OTÁZKA: Kolik z tohoto počtu stanic je rychlodobíjecích?

Skupina ČEZ provozuje jednu rychlodobíjecí stanici. V horizontu tří až čtyř měsíců plánujeme zprovoznit dalších deset.

OTÁZKA: Znáte alespoň přibližný počet uživatelů dobíjecích stanic?

Bavíme-li se o našich zákaznících, těch je přibližně okolo stovky. V České republice je přibližně 300-350 elektromobilů. Věříme, že od letošního roku toto celkové číslo začne významně růst.

OTÁZKA: I když se Skupina ČEZ elektromobilitou zabývá několik let, pořád se dá ještě říct, že jsme na začátku elektrověku. V jakém časovém horizontu počítáte s masovějším nárůstem uživatelů? Jaké jsou hlavní překážky v rozvoji elektromobility - pokud nějaké jsou?

Rozvoj elektromobility jde ruku v ruce s nabídkou ze strany automobilek. Ta se v poslední době docela utěšeně rozvíjí - na trh jsou uváděny zajímavé a úspěšné modely elektromobilů. Předpokládáme, že někdy mezi lety 2015-2016 lze očekávat výraznější nárůst počtu elektromobilů v ulicích.

K vaší otázce týkající se překážek: pravdou je, že cena elektromobilů v kombinaci s pořád ještě omezeným dojezdem, který se pohybuje nejčastěji mezi 150 a 200 km na jedno dobití, je poměrně zásadním omezujícím parametrem pro rozvoj elektromobility. Současné vyšší pořizovací náklady elektromobilu hodně lidí odradí i přesto, že elektromobil má výrazně levnější provoz.

Proto předpokládáme, že s poklesem cen pořízení začne elektromobilita nacházet stále větší počet uživatelů. Věříme, že tak, jak se bude rozvíjet nabídka elektrovozů ze strany automobilek, bude klesat i jejich cena. V reakci na to si elektromobily najdou své zákazníky.

OTÁZKA: Můžete prozradit, jaké plány má Skupina ČEZ do budoucna? Není tajemstvím, že spolupracujete s automobilkou Škoda Auto na testování nové Octavie Green e-Line.

Naším hlavním cílem je nyní výstavba sítě dobíjecích stanic. To nutně souvisí se vzrůstajícím počtem elektromobilů na našich silnicích. Testování vozu Octavia Green e-Line bylo již ukončeno a stalo se cenným zdrojem informací.

Kromě Škody Auto máme v projektu Elektromobilita ČEZ navázáno partnerství ještě s dalšími sedmi výrobci vozů, mezi které patří ti z Francie, Německa, Japonska a někteří další. Mimo to s tím souvisí i problematika standardů dobíjení. V současnosti existují čtyři standardy dobíjení, které musíme zohlednit při rozvoji sítě dobíjecích stanic.

Netroufám si teď odhadnout, zda elektroauta jednou zcela nahradí běžné vozy se spalovacími motory, ale jejich zavedení například do veřejné sféry v sobě ukrývá velký potenciál využití. Rozhodně budeme na rozvoji elektromobility i nadále pracovat, protože z našeho pohledu se jedná o velmi atraktivní způsob ekologické dopravy.

Ing. Tomáš Chmelík, Ph.D.
Vystudoval ekonomii na VŠE v Praze.
V ČEZ se věnuje sedm let problematice změny klimatu, projektům na snižování emisí a poslední léta elektromobilitě. Na pozici manažera čistých technologií přešel z postu šéfa klimatických změn úřadu Ministerstva životního prostředí ČR. Osm let se věnoval nástrojům ochrany životního prostředí a klimatu, stál i u zavádění mechanismu emisních povolenek.

AUTOR: Dagmar Klimovičová

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Vodní zdroje Ekomonitor
6
2. 2018
6-7.2.2018 - Konference
hotel DAP, Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí