Budou baterie přímo součástí karosérie
Švédové před pár lety představili koncept elektromobilu, jehož baterie funguje jako baterie. Projekt si kladl za cíl zmenšit hmotnost a zvýšit dojezd elektromobilů. Na projektu se stále pracuje, ale na komercializaci "superkarosérie" si ještě nějaký ten pátek počkáme.
Kompozitní díly, ba celé kompozitní karosérie se v automobilech uplatňují čím dal častěji. Kompozitní díly se vyrábí z karbonových tkanin, které se pomocí tepla a tlaku spékají dohromady. Technologie výroby kompozitních dílů tak dokáže vytvářet nejrůznější vícevrstvé struktury.
Využití? Automobilka Volvo pracuje na speciální tenké a ohebné baterii, kterou lze vkládat do nejrůznějších kompozitních dílů auta. Baterii lze umístit například do víka zavazadlového prostoru nebo do přední kapoty.
Baterie ve víku zavazadlového prostoru je schopná zastoupit klasickou 12V baterii, a to s 50% úsporou hmotnosti. Podle propočtů Volva navíc důsledné uplatnění této technologie umožní snížení hmotnosti elektromobilů o 15 %.
Švédský KTH Royal Institute of Technology příšel s pokročilejším řešením - odvolávající se na původní vizi "bateriové karosérie". Tvrdí, že vodivá uhlíková vlákna kompozitních dílů mohou sloužit nejen jako materiál karosérie, ale také přímo jako elektroda v li-ion bateriích.
Budoucí kompozitní díly mohou mít v mikrostrukturách ukryté lithium. Přitom základní uhlíkové vlákno se bude chovat jako dobrý vodič - elektroda. Podle Jacquese, testovaný kompozitní materiál měl vynikající mechanické vlastnosti, byl lehký a měl souvislý povrch.
ZDROJ: hybrid.cz, kráceno