Japonci pokřtili první tanker na přepravu zkapalněného vodíku
Japonská společnost Kawasaki Heavy Industries slavnostně pokřtila první loď na světě pro přepravu zkapalněného vodíku. Tanker Suiso Frontier má pomoci podpořit využití nejlehčího prvku na světě, který při spalování nevytváří oxid uhličitý, pro produkci energie a bude přepravovat zkapalněný vodík z Austrálie do Japonska, uvedla Kawasaki v prohlášení.
Loď je dlouhá 116 metrů a úplně dokončena by měla být příští rok na podzim. Její kapacita je 1250 metrů krychlových, což je méně než jedno procento velikosti tankeru na přepravu zkapalněného zemního plynu. Vakuově izolovaná dvouplášťová nádrž bude schopná udržet přepravovaný vodík ochlazený na minus 253 stupňů Celsia. Jako palivo používá loď naftu, uvedl zpravodajský server CNBC.
Tanker bude přepravovat do Japonska vodík vyprodukovaný v Austrálii z levného uhlí. Testovací dodávky mají začít do března 2021.
Vodík lze vyrábět za pomoci vody a elektřiny, pak je možné jej skladovat, přepravovat a znovu použít pro výrobu energie. To umožňuje zemím s nedostatkem prostoru pro větrné a solární elektrárny získat elektřinu bez produkce oxidu uhličitého. Je to také cesta k dekarbonizaci řadu sektorů, od dálkové přepravy po výrobu ocele, u kterých je jinak snižování emisí obtížné.
Vodík je ale také vysoce těkavý a hořlavý a současná technologie jeho výroby je nákladná a znečišťující, upozornila ve své červnové zprávě Mezinárodní agentura pro energii (EIA), ve které propagovala jeho potenciál jako paliva.