Loni v Česku přibylo 8000 LPG vozidel
Po rekordním roce 2022 byl loni počet registrací nových automobilů na LPG o něco
nižší, poslední tři roky nicméně patří k těm vůbec nejsilnějším. I když v roce
2023 zaznamenaly svůj zatím nejvyšší tržní podíl elektromobily, stále to nestačí
na vozy poháněné autoplynem. Tedy za předpokladu, že započítáme i dodatečné
přestavby na LPG, jejichž počet v posledních letech osciluje mezi čtyřmi a šesti
tisíci.
Po rekordním roce 2022 byl loni počet registrací nových automobilů na LPG o něco nižší, poslední tři roky nicméně patří k těm vůbec nejsilnějším. I když v roce 2023 zaznamenaly svůj zatím nejvyšší tržní podíl elektromobily, stále to nestačí na vozy poháněné autoplynem. Tedy za předpokladu, že započítáme i dodatečné přestavby na LPG, jejichž počet v posledních letech osciluje mezi čtyřmi a šesti tisíci.
Dle odhadu České asociace LPG bylo v roce 2023 přestavěno na spalování LPG přes 4500 benzínových automobilů. Údaj vychází ze statistik Ministerstva dopravy, které zahrnují montáže i demontáže LPG systémů. Po předešlém roce jde o znatelný pokles. Rok 2022 však vzhledem k energetické krizi a extrémním cenovým turbulencím u konvenčních paliv výrazně povzbudil zájem o cenově stabilní LPG. ,,Nedalo se očekávat, že by enormní zájem o LPG z roku 2022 přetrval i v loňském roce. I přesto se však loni prodalo i přestavělo více LPG automobilů než v letech předešlých," říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG).
Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že loni bylo registrováno 3502 nových osobních automobilů s tovární zástavbou LPG. V roce 2022 to byly téměř čtyři tisíce, rok před tím pak 2259. ,,Poslední tři roky jsou co do počtu registrací nových automobilů na LPG nejlepší v historii. Avizované nové modely na LPG vytvářejí prostor pro další růst obliby tohoto pohonu," dodává Ivan Indráček s tím, že podíl továrních LPG vozů roste. Zatímco před lety tvořily většinu registrací přestavby a továrních vozidel nebyla ani pětina, loni už to bylo více než 40 %.
Celkově tak loni na českých silnicích přibylo více než osm tisíc vozidel na LPG. Pro srovnání v segmentu bateriových elektrických vozidel bylo registrováno 6 640 nových osobních automobilů. LPG se tak stále drží na čele alternativních pohonů, byť v dalších letech zřejmě podíl elektromobilů, ale i hybridů dále poroste. Na nejnižší podíl od roku 2011 se propadly registrace vozidel s pohonem na CNG, od kterého se výrobci odklánějí.
Naopak v případě LPG se nabídka automobilek rozšiřuje. Dacia i Renault s autoplynem počítají i nadále. Loni se na českém trhu objevily nové modely pick-upů čínské automobilky Great Wall Motors (GWM), a to jak v tovární verzi, tak i s možností si nový vůz LPG systémem po zakoupení dovybavit. Ve stejné motorizaci by se mělo na trhu objevit také SUV od GWM a chystají se též LPG verze dalších modelů i motorizací, včetně hybridních motorů. Přestavbu hybridu na spalování LPG připravuje také ČALPG, konkrétně u modelu Toyota RAV4 Hybrid. Vůz bude v tomto roce dostupný pro redakční testy motoristických novinářů.
Tabulka: Registrace nových osobních LPG vozů a přestaveb na LPG v posledních 10 letech
Rok
|
Registrace nových vozidel na LPG (SDA)
|
Počet přestaveb na LPG (odhad ČALPG)
|
Celkem
|
2014
|
1481
|
10600
|
12081
|
2015
|
1279
|
7900
|
9179
|
2016
|
498
|
7200
|
7698
|
2017
|
1200
|
6300
|
7500
|
2018
|
816
|
5700
|
6516
|
2019
|
406
|
5200
|
5606
|
2020
|
1280
|
3900
|
5180
|
2021
|
2259
|
4500
|
6759
|
2022
|
3966
|
6500
|
10466
|
2023
|
3502
|
4600
|
8102
|
Sdílet článek na sociálních sítích