V EU se v prvním čtvrtletí registrovalo 333 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů, v Česku jich celkem jezdí přes 24 tisíc
* V zemích EU bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 332 999 nových
osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 3,8 % více, podíl na
všech registracích dosáhl 12 %.
* V Česku bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 1 307 nových osobních
bateriových elektrických vozidel, meziročně o 1,2 % méně, podíl na všech
registracích dosáhl 2,3 %.
* Česko je tak letos co do podílu BEVs mezi zeměmi EU na předposledním místě,
když za námi bylo s 1,3% podílem pouze Chorvatsko.
* Český trh s novými osobními vozidly byl v prvním čtvrtletí 12. největší mezi
zeměmi EU, s těmi bateriovými elektrickými pak až 18.
- V zemích EU bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 332 999 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 3,8 % více, podíl na všech registracích dosáhl 12 %.
- V Česku bylo v prvním čtvrtletí roku 2024 registrováno 1 307 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 1,2 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 2,3 %.
- Česko je tak letos co do podílu BEVs mezi zeměmi EU na předposledním místě, když za námi bylo s 1,3% podílem pouze Chorvatsko.
- Český trh s novými osobními vozidly byl v prvním čtvrtletí 12. největší mezi zeměmi EU, s těmi bateriovými elektrickými pak až 18.
V EU se v prvním čtvrtletí roku 2024 registrovalo 2 768 639 nových osobních vozidel (meziročně o 4,4 % více), z nich 322 999 bylo bateriových elektrických (meziročně o 3,8 % více). Bateriové elektromobily se s podílem 12 % staly čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,4 %), před hybridními bez externího dobíjení (28,9 %) a dieselovými (12,8 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 7,4 %. Podíl paliv v jednotlivých zemích během prvního kvartálu pak ilustruje uvedený graf, ze kterého je zřejmé, že nejvyšší podíl bateriových elektromobilů byl evidován v Dánsku, Švédsku a Nizozemsku.
,,Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu. Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu ELEKTROMOBILITA (pozn. bližší informace zde). I přes nelichotivé srovnání se zeměmi EU bylo v Česku k 31. 3. 2024 registrováno 24 239 bateriových elektromobilů kat. M1, kterých je již v součtu více než vozidel CNG (pozn. 23 089). Čtvrtina BEVs je v Česku ojetá, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 75 % registrací je firemních. Nejčetněji jsou zastoupeny značky Tesla (4 536), Škoda (4 346), Volkswagen (2 719), BMW (2 332) a Hyundai (1 811). Z pohledu krajských registrací je nejvíce BEVs registrováno v hl. m. Praze (9 681), ve Středočeském (4 205), Jihomoravském (2 266), Moravskoslezském (1 409) a Ústeckém kraji (969)," uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Průzkum ,,Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů"
V období od 18. března do 17. dubna 2024 realizovalo Centrum dopravního výzkumu průzkum ,,Zvyklosti při dobíjení bateriových elektromobilů". Do průzkumu se zapojilo 780 respondentů, z nichž 746 vlastní nebo používá bateriový elektromobil. Základní informace budou zmíněny na konci května při vystoupení CDV na 10. ročníku konference čisté mobility v Senohrabech, bližší pak po detailnějším vyhodnocení v průběhu letošního roku na webových stránkách www.cistadoprava.cz. 95 % respondentů v průzkumu uvedlo, že na základě svých dosavadních zkušeností s bateriovým elektromobilem si myslí, že je to nejlepší varianta.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy, web Čistá doprava
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz
Sdílet článek na sociálních sítích