Výhody, které přináší jízda na kole, zahrnují vyšší bezpečnost i přitažlivost města turisty.
Cyklistika pomáhá dánské metropoli vydělat
Za metropoli, která je nejvlídnější ke svým cyklistům, bývá označována dánská Kodaň. Dva z pěti Dánů tam každý den sedají na své kolo, aby se dopravili do práce.
Celková dálka kodaňských cyklostezek 350 kilometrů možná nevypadá nijak impozantně, nutno ale uvést, že v Dánsku tak nazývají skutečné trasy pro cyklisty, nikoli nesmyslné průtahy uprostřed klasických dopravních tras, označovaných v Česku termínem "značené cyklotrasy".
Kodanští radní nyní poprvé spočítali, jaké jsou přínosy, které cyklistika přináší na životním prostředí či na zdraví kodaňských obyvatel. Podle respektovaného listu Politiken se dobrali obdivuhodné částky 1,3 miliardy dánských korun za každý rok.
Výchova k bicyklům
Tak třeba: v Kodani a nejbližším okolí najdete 309 prodejen či opraven jízdních kol. Můžete se pousmát. Ale v součtu to představuje 650 pracovních míst, to není rozhodně zanedbatelné.
Zohledněny jsou také další faktory, kterými cyklistika mění tvář města. Bezpečnost, přitažlivost pro turistiku, doba přepravy do práce či pověst samotné metropole. To vše, sečteno a podtrženo, generuje uvedenou částku.
A matematici z kodaňské radnice se pokusili poznatky zobecnit. Vyšlo jim, že dánská společnost získá každým kilometrem, který ujede libovolný cyklista, 1,22 dánské koruny. Pokud stejnou vzdálenost ujede řidič automobilu, celkový zisk je mnohem menší - 0,69 koruny.
"Myslím, že lidé si uvědomují, že jízdou na kole uspoří hodně peněz nejen sobě, ale celé společnosti," citoval deník Copenhagen Post podnikatele Willa Kearinse, který vlastní jednu z dánských firem na výrobu jízdních kol.
Jízda na bicyklech je neodmyslitelnou částí dánské identity. Začíná to už ve školách. Podle aktuálních statistik kodaňské radnice vlastní jízdní kolo celkem 96 procent všech dánských dětí ve školním věku. Celkem 55 procent z nich přitom jezdí na svém kole pravidelně do školy.
Bez benzinu
Autor radniční statistiky přidal na stránky listu Copenhagen Post poměrně suchou studii, ve které se snaží vysvětlit, jak k jednotlivým cifrám dospěl. "Výpočty pochopitelně nesnesou vědecká měřítka," připouští.
Při pohledu na článek je ale přesvědčen, že pro řadu lidí to bude lepší argument ve prospěch jízdních kol, než pouhé tradiční konstatování, že se při šlapání obejdete bez benzinu a takto ušetříte.
AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz