Sdružení Čistá Ostrava odhalila v lagunách dalších 70 tisíc tun kalu. Spálení kalu bude dražší. Je to prý nebezpečný odpad.
Laguny v Ostravě spolykají další stamiliony
Sdružení Čistá Ostrava hrozí, že za likvidaci odpadů z ostravských ropných lagun dá o stovky milionů více, než se čekalo. Prodraží se mu totiž spalování vyvezeného odpadu, kterého také bude víc, než se předpokládalo. Tyto peníze bude muset firmě doplatit stát.
Vytěžené kaly z lagun vedoucí účastník prací Geosan upravoval a vyráběl z nich tuhé palivo. Měl nicméně velké problémy s jeho odbytem. Teprve během září se Geosanu povedlo po několika měsících nejistoty dojednat odvoz 110 tisíc tun, který se začal hromadit na skládkách na severu Moravy. Ten budou do konce roku postupně svážet na litvínovskou skládku Celio. Tam mají být spalovány v cementárně Lafarge v Čížkovicích.
Jenže zatímco Geosan původně předpokládal, že odpad se spálí levně jako palivo, podle dohody firmy s Ústeckým krajem a Státní inspekcí životního prostředí jde o nebezpečný odpad. Pro Geosan tak mohou vzniknout nové náklady na poplatky Čížkovicím a Státnímu fondu životního prostředí.
Další stamiliony bude pravděpodobně stát také těžba dalších 70 tisíc tun ropných kalů, které se v lagunách nově objevily. Ty jsou podle výrobního ředitele společnosti Geosan Jiřího Šaldy navíc a nepočítalo se s nimi ani ve smlouvě sdružení Čistá Ostrava se státem. Právě stát by musel peníze Geosanu přihodit, aby mohl odpad zlikvidovat.
Šalda připouští, že peníze bude Geosan po státu žádat. "Zhruba do tří týdnů chceme připravit veškeré podklady a podat příslušnou žádost. Očekáváme, že se bude jednat o složitý legislativní proces," dodal k problému Šalda. Původní hodnota zakázky byla přitom 2,6 miliardy korun. Geosan žádal stát již v polovině roku o další půl miliardy a zatím ji nedostal.
Podle zdroje HN, který nechtěl být jmenován, by se náklady na poplatcích za spálení 110 tisíc tun vyšplhaly na necelých 700 milionů korun, při započítání dalších 70 tisíc tun by pak tato suma přesáhla 1,1 miliardy korun.
Jak je možné, že o 70 tisících tunách ropných kalů v lagunách nikdo nevěděl, nechává Geosan bez komentáře. Přitom se ještě před dvěma týdny sdružení Čistá Ostrava dušovalo, že zbývá vytěžit a odvozit jen plánovaných 110 tisíc tun kalů. Měl se také stihnout požadovaný termín do konce roku. Jak se mohlo množství během deseti dnů navýšit více než o 60 procent, společnost nevysvětlila.
Otázkou také je, kam odvézt nově zjištěných 70 tisíc tun. Na to tiskový mluvčí Geosanu Lubomír Zabavík neodpovídá. Logicky se nabízí navýšení množství kalů dovezeného na skládku Celio, kde o podobném záměru nicméně nikdo neslyšel. "Je to pro nás nová informace. Množství povolené na skládce Celio u Litvínova je jasně deklarované na 110 tisíc tun. Geosan by si musel vyřídit nové integrované povolení," odpovídá mluvčí Ústeckého kraje Zdeněk Rytíř. Právě kraj bude o případném povolení rozhodovat.
Kromě stamilionových nákladů na vytěžení "nových" kalů hrozí Geosanu další problémy. Levná nebude ani stavba nové linky na čištění kontaminované zeminy. Ta původní za 100 milionů se totiž projevila jako nevhodná, jelikož produkovala velké množství vodíku, který ohrožoval nedaleké sídliště.
Byla to přitom právě unikátní technologie přeměny opadů na palivo, kvůli které sdružení Čistá Ostrava zakázku na sanace před sedmi lety vyhrálo. Její nabídka za 2,6 miliardy přitom byla druhá nejvyšší.
Problémy s klasifikací svého paliva má Geosan již nějaký čas, a nejen v Česku. Polský inspektorát požaduje po českém ministerstvu životního prostředí, aby zajistilo odvoz 20 tisíc tun paliva, který je skládkován v Polsku. Jeho dovoz považuje za nelegální import nebezpečných odpadů. Pokud se ministerstvu nepodaří najít viníka, náklady na jeho odvoz bude hradit samo.
Laguny OSTRAMO
70 tis.
tun odpadu. O tolik víc je v lagunách v Ostravě odpadu proti původním předpokladům.
Tendr na těžbu
Tendr na čištění ropných lagun v bývalém podniku Ostramo vyhrálo před sedmi lety od státního podniku Diamo sdružení Čistá Ostrava.
Nová technologie
Jeho nabídka 2,6 miliardy byla sice druhá nejvyšší, zaujala nicméně jeho technologie, při níž měly být vytěžené kaly přeměněné na tuhé palivo.
Nebezpečný odpad
Toto palivo získalo sice potřebnou certifikaci, podle kritiků ale neplatnou. Podle evropské normy nesmí být při výrobě tuhých paliv použity toxické materiály. Na severu Čech i v Polsku, kam se palivo vyváží, berou palivo právě jako nebezpečný odpad.
AUTOR: Petr Lukáč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz