Jak věrohodně deklarovat objektivní ekologickou šetrnost produktu? Jednou z možností je využít programů ekoznačení, kde je splnění kritérií garantováno nezávislou stranou.
Ekologicky šetrné výrobky a služby
Být "zelený" znamená být "in". Někteří výrobci, prodejci nebo poskytovatelé služeb však environmentální termíny používají fakticky pouze jako reklamní trik.
Jednou z možností, jak deklarovat skutečnou šetrnost produktu v celém jeho životním cyklu, je využít programů ekoznačení, kde splnění kritérií garantují nezávislé organizace.
V ČR existují dva takové programy. Národní program označování ekologicky šetrných výrobků a služeb, jenž vznikl z iniciativy ministra životního prostředí a ministra hospodářství již v roce 1994, a Program Ekoznačky EU, ke kterému se ČR připojila v roce 2004. Oba programy jsou v souladu s ustanoveními technické normy ČSN ISO 14024 Environmentální značky a prohlášení - Environmentální značení typu I.
V rámci těchto programů uděluje ministerstvo životního prostředí (MŽP) výrobcům ekologicky šetrných produktů a služeb, které splňují stanovená kritéria vlivu na životní prostředí, právo používat logo Ekologicky šetrný výrobek/služba a Ekoznačka EU - Květina.
Označené produkty musí splnit také řadu kvalitativních požadavků, proto Národní program označování ekologicky šetrných výrobků a služeb patří k zákládajícím členům Programu Česká kvalita. Spotřebitelé se tak nemusí bát, že zakoupený výrobek bude sice ekologický, avšak málo kvalitní.
Národní program nabízí možnost získat ekoznačku v rámci 43 kategorií výrobků nebo služeb, pro evropský program jich existuje 25. O udělení ekoznačky doposud požádalo přes 100 podniků, které si nechaly označit více než 400 výrobků či poskytovaných služeb.
Do programu Ekoznačení EU se v ČR zapojilo 16 společností. Spolu s produkty zahraničních držitelů je na českém trhu přes 750 výrobků s tímto označením.
Povědomí spotřebitelů o programech ekoznačení je relativně nízké. MŽP ve spolupráci s Odbornou sekcí pro kvalitu v životním prostředí Rady kvality ČR se to snaží změnit. Jednou z cest je vyhlášení ceny za propagaci, která by měla motivovat držitele k vyššímu využívání ekoznačky.
Držitelé ekoznačky budou moci soutěže přihlásit své propagační aktivity, při nichž ekoznačku využívají, a odborná porota složená se zástupců MŽP a odborníků na propagaci a marketing vybere ty nejnápaditější. Slavnostní předání cen bude další příležitostí, jak na programy ekoznačení poukázat. Více na www.ekoznacka.cz.
Daniel Hájek
Odbor nástrojů politiky životního prostředí Ministerstva životního prostředí
ZDROJ: Kvalita jako služba