Pátek, 8. listopadu 2024

Jak jezdit úsporně i s kamiónem a nebýt brzdou provozu

Obecně převládá názor, že úsporná jízda rovná se jízda pomalá. To ale nemusí být pravda. Pokud řidič dodržuje určité zásady, případně je natrénuje, může jezdit s daleko nižší spotřebou paliva a bez časových ztrát.

Jak jezdit úsporně i s kamiónem a nebýt brzdou provozu

Hospodárná jízda by měla být jednou z charakteristických zručností skutečného profesionála. Samozřejmě, základní podmínkou úspěchu je, že řidič musí chtít jezdit efektivně a tedy akceptovat filozofii tohoto stylu jízdy a důsledně ji aplikovat.

01. Pozvolné rozjezdy

Je zcela jasné, že největší spotřebu má motor při zátěži, a to tím větší, čím jsou vyšší otáčky motoru. Proto je vhodné při rozjezdu co nejdříve řadit vyšší stupně, ovšem tak, aby se otáčky motoru nedostaly pod únosnou mez. Je sice logické, že v nižších otáčkách nemá motor tolik síly a rozjezd bude pozvolnější, nicméně můžete tak ušetřit cenné kapky paliva.

02. Držte nízké otáčky motoru

Nejvíce paliva ušetří nízké otáčky motoru.
Někomu jeho auto spotřebuje 32 litrů paliva na sto kilometrů, jinému řidiči 35. Usedají přitom do vozu stejné značky se shodným motorem. Kde je možné nejvíce ušetřit ve spotřebě nafty nebo benzinu?

Asi nejzažitější nešvar řidičů je vytáčení motoru do vysokých otáček. To je mnohdy příčinou toho, že řidiči nemají spotřebu takovou, jakou by sami chtěli.

Až na výjimky platí, že čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba a čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba. Nevytáčejte tedy motor do vysokých otáček, včas zařaďte vyšší rychlostní stupeň.

Nejvíce škodlivé je vytáčení studeného motoru. Nejen spotřeba, ale i opotřebení motoru je větší.

Kdysi se tvrdilo, že je potřeba držet otáčky mezi dvěma třetinami až třemi čtvrtinami maximálních otáček, což dneska už není pravda, protože dneska už jsou motory dělány tak, že mají vysoký točivý moment při nízkých otáčkách. Platí to nejen pro diesely, ale dnes už i pro benzinové motory.

03. Rychlá jízda

Rychlá jízda spotřebě neprospívá

Úsporné jízdě neprospívají vysoké rychlosti; motor se nachází většinou ve vyšších otáčkách, musí překonávat větší odpor vzduchu apod. Spotřeba roste s rychlostí takřka geometrickou řadou, takže pokud pojedete pomaleji, dojedete z bodu A do bodu B sice o pár minut později než v případě rychlé jízdy na hranicích možností, ale spotřeba bude o několik litrů menší.

Navíc v běžném provozu je silnice hodně zasekaná, čímž utrpí u vyšších rychlostí plynulost jízdy. Budete neustále brzdit a zrychlovat, což dále spotřebu zvýší. Při nižších rychlostech bude plynulost podstatně vyšší a spotřeba tak nižší. Schválně někdy zkuste zajet stejnou trasu jednou plynulou nižší rychlostí a podruhé vyšší rychlostí a sledovat průměrnou rychlost a spotřebu, budete možná překvapeni.

04. Snažte se předvídat

Snažte se předvídat za všech okolností.

Zkuste odhadnout, zda za kopcem bude další, zda dojedete ke křižovatce a stále bude svítit zelená, či zda se na sto procent rozsvítí červená a má tedy smysl začít pomalu dobrzďovat motorem. Auto by mělo krajinou takříkajíc volně plynout, lehce se přenášet přes kopce. Čím lépe dokážete předvídat, tím plynulejší jízda bude a tím i nižší spotřeba. Ideální cesta je ta, kterou důvěrně znáte; víte, kde je lepší přidat, abyste se rozjeli do kopce, kde naopak začít s předstihem brzdit motorem, abyste nemuseli zbytečně používat brzdy. Čím častěji takovou trasu pojedete, tím nižší spotřeby budete dosahovat.

05. Plynulá jízda

Základem úsporné jízdy je plynulost.

Každá i malá zbytečná akcelerace stojí peníze.

Předvídejte, využívejte kinetickou energii. Pokud vidíte na křižovatce červenou či sklopené závory, ihned sundejte nohu z plynu a využijte setrvačné síly. Existuje totiž možnost, že než na křižovatku přijedete, kolona se rozjede a vy si ušetříte jak brzdění, tak rozjezd. Podobně se za hustého provozu po silnicích, které často vedou přes město či vesnice, nesnažte za každou cenu předjíždět. Časová úspora bude zanedbatelná, spotřeba však nezanedbatelně vzroste a mimo to výrazně zvyšujete pravděpodobnost vzniku nějaké kritické situace.

Vyhněte se tedy rychlým rozjezdům a prudkému brzdění (rozjezd je nejneúspornější část jízdy; čím více budete zastavovat a opět se rozjíždět, tím vyšší bude spotřeba. Každá křižovatka, každá kolona, ....znamená několikanásobně vyšší odběr paliva.

06. Kinetická energie

Využívejte setrvačnosti auta

Pokud jezdíte po okreskách, kde je plno různě dlouhých a strmých kopců, snažte se maximálně využívat setrvačnosti auta. Z kopce se plynule rozjeďte tak, abyste s co nejmenší "námahou" vyjeli protější kopec. Čím pomalejší budete v jeho patě, tím více budete muset šlapat na plyn, abyste ho vyjeli. Daleko méně paliva spálíte v případě, že se plynule s lehkou nohou rozjedete z kopce a pak budete v kopci plynový pedál jen lechtat. To, že auto bude zpomalovat, vám nemusí vadit, za kopcem bývá další "skopec", který vás opět urychlí.

Rovněž zbytečně nepodřazujte, když vidíte, že to stávající rychlostní stupeň "utáhne" - podřazení zvýší spotřebu. Pozor ale dejte na zbytečné "dotahování", kdy se už motor nachází ve velmi nízkých otáčkách.

Obecně platí, že nízké otáčky snáší lépe naftové motory a benzínové motory s vyšším objemem; tam lze jít ještě níže.

Ne každý ví, jaký potenciál má kinetická energie, a že 40tunová souprava rozjetá rychlostí 80 km/h dokáže na rovné cestě pouze vlastní setrvačností projet až 3 kilometry, než se úplně zastaví. Je dobré poznat aspoň základní principy aerodynamiky a její vliv na spotřebu trucků.

07. Jízda do kopce

Nebojte se podřazovat.

Nejvyšší spotřeby dosahuje vozidlo tam, kde je motor nejvíce zatěžován - to jsou především rozjezdy a kopce, místa s členitým terénem. Prudkým kopcem nahoru a pak prudkým kopcem zase dolů - to jsou ideální podmínky pro vznik víru v nádrži. I tak se ale dá spotřeba regulovat. Před nájezdem do stoupání se vyplatí následující: Na aktuálně zařazený stupeň jeďte až do doby, kdy automobil začne ztrácet rychlost a otáčky (to může chvíli trvat, jelikož je vozidlo poháněno setrvačnou silou). Až k tomu dojde, rychle podřaďte a udržujte plynový pedál ve stejné úrovni jako před tím na vyšší převod. Tímto způsobem nijak zásadně motor nezatěžujete a ani spotřeba by neměla stoupat raketově vzhůru. V případě, že opět pocítíte ztrátu otáček a tahu, podřaďte znovu a postupujte stejně jako ve druhém kroku. Jakmile se stoupání začne ztrácet, rychle řaďte výše. Spotřebu se vám tak podaří příjemně redukovat a můžete ušetřit i litr paliva.

08. Tempomat raději vypnout

Ačkoliv se běžně uvádí, že tempomat šetří palivo, není to pravda za všech okolností. Pokud pojedete po rovné silnici bez kopců, pak skutečně tempomat dokáže lépe řídit spalování paliva tak, aby auto jelo stále stejnou rychlostí s nejnižší možnou spotřebou. Ovšem jakmile přijdou kopce, byť málo prudké, je vše jinak. Souvisí to s pravidlem o setrvačnosti: tempomat auto při jízdě z kopce brzdí tak, aby dodržovalo nastavenou rychlost; potud je to v pořádku, palivo se šetří. Ovšem když přijde "dokopec", bude se řídící jednotka snažit udržet rychlost za každou cenu a spotřeba paliva nehorázně stoupne.

Pokud pojedete bez tempomatu, bude vaše "nájezdová" rychlost vyšší (jízdou z kopce se pořádně rozjedete s minimem úsilí - paliva) a při jízdě do kopce využijete setrvačnost a pojedete s lehkou nohou. Auto bude sice zpomalovat, to ale nevadí; za kopcem pojedete opět dolů a rozjedete se - tedy pokud nebude následovat rovina. Zde je proto vhodné předvídat a přizpůsobit se aktuální situaci. Zkrátka ne vždy tempomat pomáhá snížit spotřebu.

09. Křižovatky

Vyzrajte na křižovatky

Vzhledem k tomu, že je ve městě co chvíli křižovatka, nemá smysl se příliš rozjíždět, abyste za okamžik museli zase zbytečně prudce brzdit; rozjezdy stojí palivo. Pokud vidíte před sebou na další křižovatce červenou, rozjeďte se jen pomalu na povolenou rychlost (případně méně) a nechte k červené auto dojet na neutrál, případně dobrzděte motorem - záleží na situaci. Je téměř jisté, že za vámi budou nervózní řidiči, nicméně nenechte se vyprovokovat, na křižovatce by stejně museli zastavit; vy tam budete jen o něco později, což plynulost dopravy neovlivní.

Při pomalejší jízdě máte navíc šanci, že když dojedete ke křižovatce, rozsvítí se zelená a vy se tak nebudete muset rozjíždět. Naopak, když je na semaforu zelená a křižovatka příliš daleko, je jen malá šance, že zelenou stihnete. V takovém případě - zvláště, pokud situaci na daném místě znáte a víte, jak dlouho zelená drží, stačí dojet na neutrál nebo dobrzdit.

10. Vypínání motoru při delších stáních

Při delších stáních vypínejte motor.

Pokud stojíte v koloně, která se ne a ne rozjet, je vhodné vypnout motor; obecně se tento postup doporučuje v případě, že auto stojí déle než dvě minuty.

1 hodina stání s běžícím motorem jsou 3-6 l paliva!

11. Palubní počítač - ekonoměr

Palubní počítač je vhodným pomocníkem pro výcvik optimálního způsobu řízení. Zpravidla umožňuje zobrazit nejen průměrnou, ale i aktuální spotřebu, a tak jej můžete využívat pro testování efektů různých stylů jízdy a jejich vlivu na spotřebu paliva. Buďte však opatrní, abyste přitom neztratili pozornost ve vztahu k provozu kolem Vás.

Kromě továrních přístrojů integrovaných do přístrojové desky pak existují i externí, dodatečně připojitelné jednotky, které jsou schopny zobrazit některé další, pro hospodárnou jízdu zajímavé údaje.

Příkladem je G-senzor od AutoLocatoru. G-senzor pro řidiče zaznamenává a v reálném čase signalizuje prostřednictvím semaforku umístěnému na přístrojové desce události, jako je prudká akcelerace, prudké brzdění, ostré zatáčení vozidla, případně překročení rychlosti.

12. Chce to trénink

Vidíte, že jezdit úsporně není nic těžkého. Stačí jen dodržovat několik návyků, s nimiž nebudete brzdou provozu, a přesto snížíte svou stávající spotřebu klidně i o celé litry na sto km. Chce to jen trochu tréninku a osvojit si správnou techniku.

13. Klimatizace

Klimatizací můžete promrhat až litr na sto kilometrů. Snažte se jí používat pouze je-li to vážně potřeba, teplotu nastavujte s rozmyslem a tím ušetříte jak palivo, tak chladivo. Mechanickou klimatizaci používejte hlavně při jízdě z kopce, kdy brzdíte motorem.

14. Používání elektrických spotřebičů

Používejte elektrické spotřebiče uvážlivě.

Současná auta jsou plná různých elektrických spotřebičů jako klimatizace, větráky, přídavné topení, rádia, zesilovače, vnější a vnitřní světla apod. To vše samozřejmě spotřebovává palivo.

15. Pneumatiky

Na spotřebu mají vliv i pneumatiky, a sice jejich nahuštění, šířka, vzorek, směs atd. Zimní pneumatiky mají měkčí směs a hrubší vzorek, díky čemuž malí lepší přilnavost k povrchu vozovky - to zvyšuje spotřebu. Stejně tak ji zvyšuje širší pneumatika, která má větší styčnou plochu a tedy i valivý odpor. Pokud přezouváte na širší gumy, počítejte se zvýšením spotřeby; není to nic drastického, pokud dojde k rozšíření o jeden až dva cm, ale nějakou tu desetinku navíc spálíte.

Velmi důležitý je správný tlak vzduchu; pokud máte málo nahuštěné pneumatiky, nejenže se výrazně zhoršují jízdní vlastnosti, ale také hodně stoupá spotřeba - pneumatiky mají vyšší valivý odpor a tedy auto je více brzděno.

Je překvapující, kolik profesionálních řidičů podceňuje vliv správného tlaku vzduchu v pneumatikách na spotřebu i životnost. Přitom již při podhuštění na 80 % předepsané hodnoty spotřebuje vozidlo o 2 % více nafty a současně se životnost pneumatiky sníží až o 30 %!

16. Geometrie náprav

Geometrie hraje velmi důležitou úlohu nejen ve vztahu k opotřebení Vašich pneumatik, ale má velký vliv na chování vozidla a tedy bezpečnou jízdu.

Se správně seřízenou geometrií Vašeho vozu se sníží valivý odpor kol a tím i spotřeba automobilu až o 4%!!

17. Zlepšete aerodynamiku auta

Jednou z cest, jak dosáhnout nižší spotřeby, je snížení aerodynamického odporu vozidel. Například střešní kapotáž dokáže u nákladních vozidel uspořit až 5% pohonných hmot.

Aerodynamiku vozidel ovlivňuje řada faktorů, v první řadě je ale třeba rozlišit mezi různými typy automobilů. Například u vozidel s návěsem je odpor vzduchu zodpovědný přibližně za 40% spotřeby paliva. Dalších 15% paliva se spotřebuje na překonání mechanického tření v motoru, převodovky a hnací hřídele, k překonání valivého odporu se použije až 45% paliva.

18. Pozor - spánek!

Když víčka pomalu těžknou, tělo signalizuje, že potřebuje odpočinek. Kdo takové projevy ignoruje, riskuje v dopravních situacích život všech zúčastněných.

Únava při jízdě autem je známý a přesto často podceňovaný problém. Obzvláště katastrofální je, když z důvodu nadměrně dlouhé a monotónní jízdy dochází k mikrospánku. Stačí i půlsekundový spánek, aby řidič ztratil kontrolu nad vozidlem.

Únava pod kontrolou

Je důležité dodržovat předepsanou dobu řízení a přestávky. Přestávky by měli řidiči trávit na čerstvém vzduchu a smysluplně je využívat k provádění gymnastických cviků. Ty pomáhají řidiči odbourat napětí a rozproudit krevní oběh. Kabina řidiče by měla být během jízdy dostatečně větraná a ne příliš vyhřátá, neboť teplo podporuje ospalost.

Záleží také na správném stravování. Malé svačinky ve formě ovoce mohou proces unavování se zpomalit. Méně účinné jsou oproti tomu hroznový cukr, káva nebo energy drinky, protože únavu potlačují jen krátkodobě a následně přichází prudké ochabnutí výkonu. Při vleklé únavě ovšem pomáhá jen spánek. Medicínsky doporučovaný je zde tak zvaný power spánek: krátké zdřímnutí zhruba na 15 až 20 minut. Power spánek působí divy, když se proti únavě nedá nic jiného dělat. Jinak samozřejmě pravidelné pauzy a mnoho čerstvého vzduchu pomáhají zůstat fit a vzhůru.

Dbejte na varovné signály.

Především platí dávat si pozor na typické doprovodné jevy únavy. Vedle klasických těžkých víček a zívání se únava u mnohých projevuje také tím, že se třesete zimou, citlivostí na oslnění a bolestmi hlavy. Také vnímání může být narušeno a dochází ještě k potížím s koncentrací a orientací. Problém nastane, když dojde k chybě v řízení - jako špatné držení se v pruhu, špatné odhadnutí vzdálenosti, trhavé pohyby volantem nebo také časté přeřazování, pak by měla nastoupit nutná bezpečností přestávka.

Při častější únavě se dodatečně doporučuje zrevidovat volnočasové a spánkové zvyklosti. Také lékařské vyšetření může mít smysl.

19. A co počasí?

Posledním příspěvkem není už ani tak tip, jak ušetřit, ale spíše připomenutí obecně známého: velký vliv na spotřebu má počasí. Pokud pojedete za slunečného počasí a po suché vozovce, dosáhnete nejnižší spotřeby. Bude-li naopak pršet, spotřeba se zvýší - styl jízdy bude jiný (pojedete opatrněji), odpor vody na silnici bude auto brzdit. To samé platí pro protivítr, sníh, náledí aj.

Na spotřebu má počasí vliv i jinak: pokud startujete za chladných nebo mrazivých rán, potřebuje motor delší čas, aby se zahřál na provozní teplotu. Řídící jednotka zajistí, aby spalovaná směs byla bohatší a tedy produkovala více zbytkového tepla, které motor ohřeje. Proto v zimě budete mít průměrnou spotřebu vyšší, zejména pokud jedete na kratší vzdálenosti.

ZDROJ:http://effitrack.cz/

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů