LIPKA POMOHLA ŠKOLKÁM ZAPOJIT PŘÍRODU DO VÝUKY
Lipka ve spolupráci s Nadací Partnerství a občanským sdružením Líska realizovala v letošním školním roce řadu vzdělávacích aktivit pro pedagogy mateřských škol, zaměřených na propojení přírody s výukou ve školkách. Semináře i praktické dílny se věnovaly práci s přírodními materiály, školním zahradám, výpravám do přírody a také chovům zvířat ve školkách. Zajímavé a netradiční vzdělávání absolvovalo téměř 280 pedagogů a vyšly dvě nové publikace.
V rámci projektu ,,Jak funguje svět" se brněnská Lipka ve spolupráci s Nadací Partnerství a občanským sdružením Líska v uplynulém školním roce soustředila na profesní růst pedagogů mateřských škol se záměrem podpořit je ve využívání přírodních materiálů ve výuce. Projekt se věnoval pěti klíčovým oblastem a nabídl pedagogům tři dlouhodobé vzdělávací kurzy a 21 dalších seminářů a praktických dílen. ,,Naším cílem bylo nabídnout netradiční vzdělávací aktivity, zaměřené na manuální zručnost, tvořivost či používání nástrojů a osvojování pracovních postupů, které v předškolním vzdělávání doposud chyběly. Díky projektu vyšly také dvě publikace: ,,Rok v přírodě s mrňaty" pojednávající o tom, jak malým dětem přiblížit dění v přírodě, a kniha ,,Když se člověk přátelí se zvířaty" zabývající se vztahem zvířat a lidí." uvádí manažerka projektu Jana Dvořáčková.
Jednou z klíčových aktivit projektu byl dlouhodobý vzdělávací kurz ,,Dítě a svět". Lektoři se zaměřili na to, jak uchopit v praxi polytechnickou výchovu na půdě mateřské školy. Teoretické základy i příklady dobré praxe využili pedagogové pro vytvoření vlastní školní koncepce s návazností na školní zahrady či přírodní učebny. ,,Já jsem byla zvědavá, jak organizátoři pojmou propojení polytechnické a environmentální výchovy a co nám v kurzu nabídnou. Kurz byl hodně pestrý, nezaměřoval se pouze na jednu oblast. V některých oblastech nás opravdu velmi obohatil", uvedla účastnice kurzu Jana Kytnerová.
Lektorský kurz v Otevřené zahradě Nadace Partnerství odhalil pedagogům možnosti využití netradičního vzdělávacího areálu v centru Brna. ,,Zahrada nenabízí cílené programy pro předškolní vzdělávání, její prvky ale mohou školky v polytechnickém vzdělávání velmi dobře využívat", dodává Jana Dvořáčková. Další z vícedenních kurzů nazvaný "Pojďte s námi do lesa" seznámil pedagogy se zajímavou a dostupnou lokalitou, kam je možné vzít děti z MŠ, a tou je pracoviště Lipky Jezírko a jeho unikátní lesní naučná stezka. ,,Určitě se budu snažit méně mluvit a zařazovat víc smyslových aktivit, protože, asi to víme všichni, ten prožitek děti nejvíc obohatí. Můžu jim stokrát něco vykládat, a i ukazovat, ale když si to prožijí tady a teď v přírodě, tak to je pro ně určitě víc obohacující, než moje slova", uvádí jedna z účastnic.
Ostatní klíčové oblasti se věnovaly zahradám, využití přírodních materiálů či chovům zvířat ve školkách. Pedagogové se v rámci seminářů i praktických dílen učili pracovat například se slámou, dřevem a vlnou, stavět hliněnou pec, budovat vyvýšené záhony, mohli si vyzkoušet lov
na srnu i zpestřit si jídelníček rostlinami ze zahrádky. Velký zájem měli učitelé o informace, jak chovat a pečovat o zvířata ve školkách, a také o výrobu jednoduchých chovatelských pomůcek. Semináře proběhly v pěti krajích a učitelé mají zájem o jejich pokračování.
V rámci dlouhodobých kurzů si celkem 33 pedagogů vyzkoušelo přenesení získaných informací do vlastní školní praxe. Například brněnská MŠ Brechtova se těší nové přírodní zahradě, kde realizovali svépomocí spolu s rodiči vyvýšené záhony, smyslovou stezku, kompost a terénní vlnu. Ve školce v Rousínově se zažili velmi úspěšný Den Země na téma ,,Pokud z nebe svítit budu, chraňte vzduch a chraňte vodu". V MŠ na Herčíkově ulici v Brně se s dětmi pustili do experimentů v projektu ,,Pokusy po celý rok". V MŠ Čápkova v Letovicích byla vybudovaná nová bylinková spirála a děti zkouší různá využití bylinek v kuchyni.