Moderní dvanáctimetrové nízkopodlažní elektrické autobusy s odlehčenou karoserií a plným komfortem jsou výsledkem aplikovaného výzkumu podpořeného financemi ze státního rozpočtu prostřednictvím Technologické agentury ČR.
Bateriové elektrobusy Škoda z Plzně
Po trolejbusech, autobusu na vodíkový pohon a hybridních vozidlech přichází s vlastním konceptem bateriových elektrobusů také plzeňská akciová společnost Škoda Electric. Cílem je - zejména ve velkých městech - v budoucnu alespoň částečně nahradit klasické autobusy se spalovacími motory těmi bezemisními.
Ve Škodě Electric navázali přitom na úspěšnou spolupráci s polským výrobcem karoserií Solaris a prototypy elektrobusů vyvinuli za finanční podpory Technologické agentury ČR. Dalším účastníkem spolupráce je fakulta strojní Západočeské univerzity v Plzni. Cílem zmíněného projektu byla výroba a zkoušky dvou základních typů městských bateriových elektrobusů, které již absolvovaly zkušební provoz v řadě míst České republiky i v zahraničí a budou nasazeny do rutinního městského provozu s cestujícími.
S moderním ekologickým vozidlem vlastní koncepce Škoda, které obdrželo název Perun (zkratka Pure Electric RUNner odkazující na čistě bateriový provoz) a které se světu poprvé ukázalo v září 2013, se mohla veřejnost dále setkat i na veletrhu autobusové dopravy Czechbus 2013 a Ampér, také v Hradci Králové, v Praze, Plzni, Brně, Liberci, Opavě, Olomouci, Pardubicích, Zlíně, v Polsku a v řadě dalších míst.
Výhodou nového elektrobusu, který disponuje parametry a výkonem srovnatelným s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňuje nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a koncepci čistého životního prostředí, jsou kromě ekologického provozu i nesrovnatelně ekonomičtější provozní náklady, než u klasických autobusů se spalovacím motorem.
,,Naší snahou je nejen nabídnout samotná vozidla, ale přinášet též komplexní řešení jejich provozu, šité pro každého zákazníka na míru. Takové řešení zahrnuje i infrastrukturu včetně dobíjecích stanic." vysvětluje v této souvislosti Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy společnosti Škoda Electric.
Zdroj: TAČR. www.tacr.cz