Přestaveb na LPG je letos méně, zájem o nové vozy na autoplyn ale trvá
Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) se nadále těší poměrně velkému zájmu.
Nových vozidel bylo za první pololetí registrováno srovnatelné množství jako ve
stejné době loni. Rok 2022 byl přitom z tohoto pohledu rekordní. Meziročně ale
ubylo přestaveb na LPG. Důvodem je vysoký zájem v loňském roce, kdy stabilní
cena autoplynu způsobila mimořádnou poptávku po přestavbách.
Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo v Česku dle údajů Svazu dovozců
automobilů registrováno 1 853 nových vozů na LPG. To je sice mírně nižší číslo
než ve stejném období loňského roku (1985), stále však téměř dvojnásobné
množství ve srovnání s prvním pololetím roku 2021 a výrazně vyšší než za celé
předešlé roky.
Velký zájem o LPG pohon tedy stále trvá, byť počet dodatečných přestaveb
benzínových vozů na spalování LPG meziročně klesl asi o třetinu. ,,To je dáno
zejména enormní poptávkou po přestavbách v loňském roce, kdy ceny benzínu a
nafty vyšplhaly do rekordních výšin, ale LPG zůstalo stále cenově přijatelné,"
říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, s tím, že na přestavbu
si někteří zájemci museli loni počkat i měsíce.
Na základě dat Ministerstva dopravy, které eviduje celkový počet montáží i
demontáží LPG i CNG systémů odborníci odhadují, že v období od ledna do konce
června bylo na LPG přestavěno asi 2200 automobilů. Za první půli loňského roku
činí odhad asi 3300 vozidel.
Celkově - sečteme-li registrace nových vozů a přestavby - tak na českých
silnicích letos přibylo více než 4000 LPG automobilů, zatímco ve srovnatelném
období loňského roku to bylo asi 5 300 vozů. Pro srovnání, první půli roku 2021
bylo evidováno celkem asi 2 900 ,,nových" LPG vozidel. ,,LPG letos sice ztratilo
pozici nejvíce nakupovaného alternativního pohonu v Česku, plug-in hybridy i
cistě elektrické vozy jej v tomto roce zatím překonávají. Při započtení
realizovaných přestaveb si však LPG první příčku nadále drží. Ze souboje
alternativních pohonů u osobních vozu už ale odpadl zemní plyn, resp. CNG, jehož
prodeje v posledních letech trvale klesají," uvedl Ivan Indráček.
Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) se nadále těší poměrně velkému zájmu. Nových vozidel bylo za první pololetí registrováno srovnatelné množství jako ve stejné době loni. Rok 2022 byl přitom z tohoto pohledu rekordní. Meziročně ale ubylo přestaveb na LPG. Důvodem je vysoký zájem v loňském roce, kdy stabilní cena autoplynu způsobila mimořádnou poptávku po přestavbách.
Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo v Česku dle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 1 853 nových vozů na LPG. To je sice mírně nižší číslo než ve stejném období loňského roku (1985), stále však téměř dvojnásobné množství ve srovnání s prvním pololetím roku 2021 a výrazně vyšší než za celé předešlé roky.
Velký zájem o LPG pohon tedy stále trvá, byť počet dodatečných přestaveb benzínových vozů na spalování LPG meziročně klesl asi o třetinu. ,,To je dáno zejména enormní poptávkou po přestavbách v loňském roce, kdy ceny benzínu a nafty vyšplhaly do rekordních výšin, ale LPG zůstalo stále cenově přijatelné," říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, s tím, že na přestavbu si někteří zájemci museli loni počkat i měsíce.
Na základě dat Ministerstva dopravy, které eviduje celkový počet montáží i demontáží LPG i CNG systémů odborníci odhadují, že v období od ledna do konce června bylo na LPG přestavěno asi 2200 automobilů. Za první půli loňského roku činí odhad asi 3300 vozidel.
Celkově - sečteme-li registrace nových vozů a přestavby - tak na českých silnicích letos přibylo více než 4000 LPG automobilů, zatímco ve srovnatelném období loňského roku to bylo asi 5 300 vozů. Pro srovnání, první půli roku 2021 bylo evidováno celkem asi 2 900 ,,nových" LPG vozidel. ,,LPG letos sice ztratilo pozici nejvíce nakupovaného alternativního pohonu v Česku, plug-in hybridy i cistě elektrické vozy jej v tomto roce zatím překonávají. Při započtení realizovaných přestaveb si však LPG první příčku nadále drží. Ze souboje alternativních pohonů u osobních vozu už ale odpadl zemní plyn, resp. CNG, jehož prodeje v posledních letech trvale klesají," uvedl Ivan Indráček.
Velkou předností LPG je mimo jiné rozsáhlá síť čerpacích stanic, kterých je v Česku skoro tisícovka. Autoplyn si ve srovnání s benzínem i naftou trvale drží výraznou cenovou výhodu. V prvním pololetí LPG dle šetření ČSÚ průběžně zlevňovalo. ,,Zatímco cena litru konvenčních paliv loni atakovala 50Kč úroveň, cena LPG byla méně než poloviční. V současnosti stojí Natural 95 v průměru téměř 38 Kč/l a LPG méně než 15 Kč/l," dodává Ivan Indráček.
Sdílet článek na sociálních sítích