Zvýhodnění pro majitele elektromobilů? Mnoho jich zatím není
Byť se u nás hodně mluví o elektromobilitě a o její podpoře, patříme k zemím, kde podpory zatím příliš nenalezneme. Zda je to dobře či nikoliv, ukáže až čas, který dopravu v elektromobilech prověří nejlépe. Podívejme se na nyní dostupná zvýhodnění pro majitele elektromobilů.
Dotace na pořízení elektromobilu
Ne, netěšte se, že si koupíte dotovaný elektrovůz. Dotace na pořízení nového elektromobilu jsou totiž v České kotlině dostupné jen pro státní správu. Běžná soukromá osoba, tedy běžný občan, případně firma, živnostník na ně nemají možnost dosáhnout.
Ale z programu Nová zelená úsporám je možnost pro majitele nemovitostí žádat o dotaci na instalaci domácí nabíjecí stanice s řízeným odběrem elektřiny. Dotace míří na vlastníky, SVJ i firmy. Dovoluje jim zažádat až o 30 000 Kč na jeden neveřejný dobíjecí bod. Ukončení dotačního titulu se plánuje v roce 2026.
Dotace pro firemní elektromobily byly plánovány na rok 2022 (resp. jejich spuštění), ale pro zásadní nedostatky je Evropská komise zastavila ještě před jejich první realizací. Výsledkem kontroly EK je zjištění, že v ČR bude nutné změnit celou koncepci a přístup k elektromobilitě. Podrobnosti o podpoře firemní elektromobility a o jejím vývoji najdete na stránkách Národního plánu obnovy, který náleží do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu.
Sleva na povinném ručení
Dokonce ani na povinném ručení nelze počítat se slevou nebo s jinou výhodou v povinném ručení, pokud jste majitelem elektromobilu. Proč? Důvod je celkem jasný: i elektromobilem je možné způsobit vážné dopravní nehody s velkými škodami nejen na majetku, ale zejména na zdraví a na snížení budoucího sociálního uplatnění obětí dopravní nehody.
Proto si pojišťovny rozhodně netroufnou povinné ručení pro elektromotoristy jakkoliv snižovat. Ale samotnou elektromobilitu neignorují - většina z nich připravuje balíčky na míru potřebám provozu elektromobilu.
To ovšem neznamená, že byste nemohli na povinném ručení nijak ušetřit. Stačí navštívit srovnání povinného ručení, kde si rychle vyhledáte nejlevnější nabídku takového povinného ručení, jaké si přejete mít sjednáno.
Registrační značky začínající písmeny EL
Poslední dobou mohou čeští majitele elektrických aut čerpat alespoň nějaké výhody. Ty plynou z vlastnictví registračních značek (SPZ) začínajících písmeny EL. Ta právě informují o tom, že vůz je elektrický. Vozidla se značkou EL se označují za vozidla ekologická.
Českou definicí pro ekologické vozidlo je elektromobil, vodíkové vozidlo nebo hybrid s emisemi CO2 do 50 g/km (většinou se týká jen úspornějších plug-in hybridů). Na značku není automatický nárok, musí se o ni požádat. Vyřízení je ale zdarma a značky by měly doputovat do 15 dní.
Výhody, které se pojí se značkou EL, jsou následující:
? jejich majitelé/provozovatelé nemusejí platit dálniční poplatek (v současnosti je to roční úspora 1 500 Kč)
? jejich majitelé/provozovatelé nemusejí platit parkovné na parkovacích zónách ve městech
? pokud je vůz pořízen k podnikání, nemusí podnikatel odvádět silniční daň
? pokud vyjede motorista s elektrovozem do zahraničí, na některých místech smí jet na dálnici rychleji než běžná auta - tedy 130 km/h (zatímco spalovací auta tu jsou omezena na 100 km/h - z důvodu snížení produkovaných emisí)
Co brání euforii z elektrických aut?
Nejen spotřebitelé na českém trhu, ale ani někteří v zahraničí, nevykazují nijak velké nadšení pro elektrovozy. Jednak jsou velmi drahé, jejich pořizovací cena je často dvojnásobná - ve srovnání s auty na spalovací motor. Jednak náš dotační systém nijak neusnadňuje jejich pořízení (pro srovnání: například v Německu lze jako dotaci na koupi elektromobilu získat až 9 000 eur, na Slovensku až 8 000 eur a v Rakousku až 5 000 eur).
Dalším faktem, o kterém všichni moc dobře víme, je problematika výroby elektřiny pro auta. Elektřinu, která se na pohon auta využívá, zkrátka musíme někde vyrobit. Mnoho lidí proto označuje elektromobil jako ,,auto na uhlí" právě proto, že z uhlí se u nás stále ještě produkuje spousta elektrické energie.
A co je také velmi vážným důvodem: zatím příliš nevíme o tom, jak se bude chovat nabourané nebo jinak poškozené elektroauto. Baterie v něm jsou totiž o velké kapacitě, výkonné, s vysokými hodnotami proudu. Proto pokud elektromobil spadne do vody, nedoporučuje se nikomu, aby do vody šel a posádku se snažil vyprostit (ani hasiči). Stejně nebezpečný je pohyb okolo elektroauta po té, co bylo poškozeno nárazem - a není vůbec jisté, zda baterie neprobíjí.
V 18 zemích světa probíhal průzkum, kterého se účastnilo 13 tisíc respondentů. Jak dopadl? Na to se na našem webu můžete podívat v článku ,,Chceme elektromobil, nebo ne?! Výsledky průzkumu ukazují zásadní změnu".