Bod zlomu přichází: auta s elektrickým pohonem loni tvořila téměř polovinu všech prodejů na vyspělých evropských trzích. Světu elektromobility vládne Čína
Na nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo téměř 15,5 milionu aut s
elektrickým nebo hybridním motorem, meziročně o 42 % více. Na velkých evropských
trzích už přitom prodeje elektroaut a hybridů tvoří 49 % z celkově prodaných
aut. V absolutních prodejích pak svou pozici světové jedničky dále upevnila
Čína, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Český trh
nadále výrazně zaostává.
Na nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo téměř 15,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním motorem, meziročně o 42 % více. Na velkých evropských trzích už přitom prodeje elektroaut a hybridů tvoří 49 % z celkově prodaných aut. V absolutních prodejích pak svou pozici světové jedničky dále upevnila Čína, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Český trh nadále výrazně zaostává.
Silný růst prodejů elektromobilů a hybridních aut pokračoval i loni. Na nejvyspělejších trzích
se prodalo 15,5 milionu aut, meziročně o 42 % více. Na celkových prodejích se tak loni elektrická
a hybridní vozidla podílela 29 % - téměř každé 3. prodané auto na největších trzích má hybridní nebo čistě elektrický pohon. V roce 2021 přitom podíl hybridů a elektroaut na prodejích činil jen 19 %.
se prodalo 15,5 milionu aut, meziročně o 42 % více. Na celkových prodejích se tak loni elektrická
a hybridní vozidla podílela 29 % - téměř každé 3. prodané auto na největších trzích má hybridní nebo čistě elektrický pohon. V roce 2021 přitom podíl hybridů a elektroaut na prodejích činil jen 19 %.
,,Podíl elektroaut a hybridů pořád roste a např. v Německu už se dostal přes polovinu prodejů. Celosvětovým prodejům ale vládne především Tesla a čínské značky, které se v posledních měsících rozhodly dobýt i Evropu. Čínské automobilky vsadily především na čistou elektromobilitu, jen v menší míře na hybridy. Loni se tak v Číně prodalo přes 5,3 milionu čistě elektrických aut (to je meziroční růst o 85 %), zatímco na 10 největších evropských trzích to bylo 1,4 milionu. V Evropě mají pořád převahu prodeje hybridních aut," komentoval loňské výsledky expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Prodeje aut na největších světových trzích:
|
Celkový počet prodaných aut
(v milionech) |
Prodeje elektromobilů a hybridů
(v milionech) |
Podíl na celkových prodejích
|
YoY prodeje čistě elektrických aut
|
10 největších evropských trhů
|
9,2
|
4,5
|
48,6 %
|
+28 %
|
USA
|
13,7
|
1,7
|
12,6 %
|
+88 %
|
Čína
|
26,8
|
7,7
|
28,6 %
|
+85 %
|
Na nejvýznamnějších 10 evropských trzích se loni prodalo 4,45 milionu elektrických a hybridních aut, to představuje tržní podíl 49 % na všech prodejích. Výrazně ale zpomalilo tempo růstu prodejů, oproti předchozímu roku se zvýšilo jen o 11 %. Největší podíl na tomto čísle mají nadále hybridy s 2,2 miliony prodaných aut, čistě elektrických automobilů se v Evropě prodalo 1,4 milionu, 850 tisíc bylo plug-in hybridů.
,,Evropské automobilky se pořád potýkají s následky výpadek dodávek především u čipů. Zároveň jim přechod na elektromobilitu přináší zvýšené náklady. I z těchto důvodů lze letos očekávat zvýšenou aktivitu čínských automobilek na evropském trhu, kde si budou chtít zabrat stále větší tržní podíl. Zároveň se dá očekávat tlak na cenu, který již odstartovala Tesla plošným zlevněním svých modelů," dodal Pavel Štefek.
V Evropě i USA dosud prodejům vládnou především modely Tesly. Ta je populární
i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale v Top10 mezi čínské automobilky neprosadila.
i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale v Top10 mezi čínské automobilky neprosadila.
Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. Za první tři čtvrtletí loňského roku se v České republice prodalo jen necelých 4000 čistě elektrických vozů, to jsou asi 2 % celkových prodejů. ,,
,,Žádnou dramatickou změnu vývoje v České republice neočekávám. I když se připravuje podpora pro klíčový segment firemních flotil, nevypadá to, že by byla plošná a dostalo se na všechny. Navíc, i velké evropské trhy od masivní dotační podpory elektromobility už spíše ustupují. Na druhou stranu ale rychle roste přirozený zájem o nahrazení firemních fleetů elektroauty, i české domácnosti stále více zajímají alternativní zdroje energie. To budou faktory, které růst prodejů elektroaut v České republice podpoří více než státní intervence," uzavřel Pavel Štefek.
Studie PwC počítá s tím, že za 5 let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí. Na konci letošního roku by těchto vozů mělo jezdit po světových silnicích zhruba 30 milionů, v roce 2028 už by to mělo být 65 milionů. Nejrychleji se přitom bude rozvíjet trh čistě elektrických aut, který by mělo být 34 milionů oproti současným 12 milionů. Prodeje elektroaut tak již brzy překonají prodeje hybridů, kterých by za 5 let mělo jezdit 25 milionů.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).
Sdílet článek na sociálních sítích