Nařízení vlády ke změkčení hlukových limitů je formulované nejasně, shodli se na tom řečníci u kulatého stolu v Senátu
Místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová k tomu uvádí: ,,Je prokázáno, že nadměrný hluk může vést k poruchám spánku, negativním účinkům na kardiovaskulární a metabolický systém, způsobovat kognitivní poruchy a může vést až k rozvoji poruch v učení dětí. Odhaduje se, že hluk přispívá k asi 48 tisícům případů ischemické choroby ročně a také k tisíci předčasných úmrtí. Dosud nebyly předloženy žádné podklady, které by vyhodnocovaly dopady na zdraví nebo údajné zmiňované ušetření finančních nákladů. Studie Světové zdravotnické organizace i EU dokládají, že efektivita prostředků vydaných na ochranu zdraví se vždy násobně zhodnotí."
O novele dnes u kulatého stolu diskutovali zástupci dotčených ministerstev, Státního zdravotního ústavu, Sdružení měst a obcí a dalších odborníků. Shodli se, že nařízení vlády je formulované nesrozumitelně. U silnic a dálnic, pro které budou platit měkčí limity jako tzv. staré stavby, se výrazně prodlouží časový limit zařazení a nebude již platit od momentu územního rozhodnutí, ale až od jejich zprovoznění. Limit pro tzv. staré stavby (tedy stavby před rokem 2001) se sice o dva decibely zpřísňuje, bude ale již platit pro více staveb plošně a nevratně. Problémem je podle odborníků i ochrana limitů vnitřních prostor, kdy se předpokládá, že jejich garancí jsou vnější limity, které se ale právě nařízením změkčují.
Zástupci Svazu měst a obcí navíc namítají, že návrh počítal se zvýšením limitu jen na 55 a 65 decibelů pro staré stavby, vládou schválené znění je ale nakonec o 3 decibely vyšší, přičemž dotčená ministerstva nebyla schopna na jednání tento důležitý rozdíl, který v praxi znamená zásadní zvýšení zátěže pro obyvatele, vysvětlit.
Nařízení vlády č. 433/2022 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku je novelizováno a změkčuje/zvyšuje hygienické limity ochrany zdraví pro silnice a železnice. Všechny dálnice a silnice rozděluje podle toho, zda byly uvedeny do provozu před rokem 2001, a pro ty pak budou platit už trvale měkčí hlukové limity. Pro železniční tratě byla zrušena ochranná pásma ale změkčený limit, který pro ně platil, bude nově platit pro celé území.