První z šedesáti nových elektrobusů už vozí Vídeňany
Vídeňský dopravní podnik tento týden uvedl do provozu první čtyři elektrobusy z
nové dodávky. Do roku 2025 se v ulicích Vídně objeví celkem 60 elektrobusů
standardní délky. Tou dobou chce Wiener Linien přibližně pětinu autobusové
flotily provozovat bez emisí. Na jihu Vídně proto otevírá i nové servisní
centrum pro elektrobusy.
https://www.enviweb.cz/126819
Vídeňský dopravní podnik tento týden uvedl do provozu první čtyři elektrobusy z nové dodávky. Do roku 2025 se v ulicích Vídně objeví celkem 60 elektrobusů standardní délky. Tou dobou chce Wiener Linien přibližně pětinu autobusové flotily provozovat bez emisí. Na jihu Vídně proto otevírá i nové servisní centrum pro elektrobusy.
Elektrobus není ve vídeňských ulicích žádnou novinkou. Už přes deset let kříží uličky v centru rakouské metropole na dvou linkách osmimetrová vozidla na elektrický pohon. V posledních letech vídeňský dopravní podnik testoval i několik elektrobusů o standardní délce kolem dvanácti metrů. Na základě získaných poznatků se Vídeň rozhodla objednat desítky kusů těchto elektrobusů a první z nich právě začínají vozit první cestující.
Se čtveřicí vozů ve zkušebním provozu od Daimler Buses Austria se obyvatelé Vídně mohou setkat na linkách 71A a 71B v jihovýchodní části Vídně. Obě linky mají konečnou zastávku u třetí brány vídeňského ústředního hřbitova (Zentralfriedhof 3. Tor), kde dopravce také zřídil rychlodobíjecí stanici se čtyřmi nabíječkami o výkonu 300 kW. Elektrobusy se zde po každé jízdě nabíjí přibližně 20 minut. Přes noc se garážují a dobíjí v právě dokončovaném kompetenčním centru pro elektromobilitu ve čtvrti Siebenhirten na jihu města. Zde se nachází veškeré potřebné zázemí pro nabíjení, údržbu i servis nových elektrobusů. Moderní budovy jsou navíc postaveny s co největším ohledem na ekologickou udržitelnost provozu, například odpadní teplo z nabíjecích zařízení proto slouží k vytápění servisní haly.
Wiener Linien uvádí, že své elektrobusy dobíjí energií z obnovitelných zdrojů. V porovnání s mnoha dalšími elektrobusy navíc bateriové autobusy ve Vídni nevyužívají ani pomocné dieselové vytápění. Topení zajišťují klimatizační systémy s tepelným čerpadlem.
,,Už nyní vozíme 80 procent cestujících bez emisí v metru a tramvajemi. Dnešní start nových elektrobusů na pravidelných linkách znamená pro Vídeň další milník na cestě ke klimatické neutralitě. Do roku 2025 převedeme přibližně pětinu vozového parku autobusů na bezemisní pohony. Do nákupu elektroautobusů a výstavby rychlonabíjecích stanic investujeme společně s ministerstvem pro ochranu klimatu a Evropskou unií kolem 48 milionů eur," uvedl městský radní Peter Hanke.
Do dvou let chce Vídeň bateriovými vozy eCitaro plně pokrýt celkem devět linek. Dopravní podnik navíc souběžně připravuje i běžný provoz desítky vodíkových autobusů na lince 39A v kopcovité severní části města.
Další informace
Fotografie
První z vídeňských e-busů eCitaro v dobíjecí stanici u centrálního hřbitova ? Wiener Linien/Robert Peres
Sdílet článek na sociálních sítích