Nové sídlo Škody Auto vyniká fotovoltaikou, elektromobilitou a ekologickými stropy
Z ptačí perspektivy zaujme kampus elegantním půdorysem ve tvaru čtyř písmen L a také fotovoltaickou elektrárnou rozmístěnou na třech z nich. Návštěva podzemní garáže však představí i rozvinutou infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů a teprve až rozhovor se stavbaři inovativní konstrukci stropů obsahující recyklované plasty. Díky množství udržitelných prvků dílo aspiruje na zlatý certifikát udělovaný společností Deutsche Gesellschaft für nachhaltiges Bauen (DGNB).
,,Za nejpozoruhodnější považuji technologii stropů, která se v Česku v takovém rozsahu dosud nikde nepoužila. Betonové konstrukce jsme obohacovali vylehčeným systémem Cobiax, dutými tvarovkami z recyklovaného plastu. Investor sice vynaložil o něco více nákladů, ale díky tomuto řešení uspořil 3 123 kubíků betonu a přibližně 651 tun emisí CO2. Těší mě jak přínos pro životní prostředí, tak nově nabytá technologická zkušenost," vysvětluje Ivan Šmejkal, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.
Střešní fotovoltaická elektrárna zahrnuje 222 panelů, které dohromady dosahují instalovaného výkonu 100 kW. Čistá elektřina ze Slunce proudí přímo do budov kampusu či nedalekého výrobního závodu. S ohledem na rezervovanější český postoj k elektrifikaci dopravy lze považovat za unikátní připravenost garáže na elektromobilitu, skoro polovina míst zde bude osazena nabíjecími stanicemi.
Díky vlastnímu zdroji tepla areálu Škoda Auto mohli stavbaři rovněž využít ekologického dálkového vytápění. Kampus napojili na přivedené horkovody pomocí výměníkové stanice
v suterénu. Ještě před zahájením výstavby byly v prostoru vybudovány rozsáhlé retenční nádrže, které umožňují zasakování srážkové vody přímo na pozemku.
Laurin & Klement Kampus nabízí v pěti podlažích kanceláře o rozloze 22 800 m2. Spodní stavba měří na délku 150 metrů a na šířku 55 metrů. Při výstavbě spotřebovali stavbaři Metrostavu 26 tisíc m3 betonu, 3 tisíce tun betonářské oceli, 22 tisíc m2 sádrokartonu a
4 tisíce m2 prosklených příček. Mezi jednotlivými budovami ve tvaru písmene L lze přecházet ,,suchou nohou" pomocí spojovacích mostů. Projekt byl realizován kompletně prostřednictvím modelování staveb BIM (Building Information Modelling).
Stavba Laurin & Klement Kampusu začala v závěru roku 2021 a skončila letos v únoru, k předání budovy pak došlo na začátku března. Největším dodavatelem byla společnost Metrostav. Investorem je společnost Volkswagen Group Real Estate Czech Republic. Cílem investice byla konsolidace administrativních pracovišť z okolních budov do jednoho centrálního prostoru a snížení provozních nákladů.
Stavební společnost Metrostav úspěšně navázala na množství zakázek realizovaných pro Škoda Auto v minulosti. Nedávno postavila v mladoboleslavském výrobním areálu například největší kuchyňskou halu pro závodní stravování v celé Evropě. V současnosti provádí pro tohoto významného klienta řadu menších projektů.