Komise zjistila nespravedlivé dotace pro čínská elektrická vozidla, plánuje cla
Evropská komise v rámci svého probíhajícího šetření předběžně dospěla
[https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_3231] k závěru, že
hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel (BEV) v Číně těží z
nespravedlivých dotací, což představuje hrozbu ekonomické újmy pro výrobce BEV v
EU. Komise proto zahájila jednání s čínskými úřady, aby projednaly tyto zjištění
a našly možná řešení v souladu s pravidly WTO. Komise zveřejnila úroveň
předběžných vyrovnávacích cel, která by zavedla na dovoz BEV z Číny od 4.
července, pokud jednání s čínskými úřady nepřinese účinné řešení. Individuální
cla pro tři vybrané čínské výrobce by byla: BYD 17,4 %, Geely 20 % a SAIC 38,1
%, přičemž ostatní čínští výrobci BEV by měli průměrné clo 21 % a výrobci, kteří
nespolupracovali, by měli zbytkové clo 38,1 %. Šetření bylo formálně zahájeno 4.
října 2023 a má být uzavřeno do 13 měsíců. Předběžná cla mohou být zveřejněna do
9 měsíců po zahájení a definitivní opatření mají být zavedena do 4 měsíců po
zavedení předběžných cel. Jeden čínský výrobce BEV - Tesla - může po doložené
žádosti obdržet individuálně vypočítanou sazbu cla v konečné fázi. Informace o
zamýšlených úrovních předběžných cel jsou poskytovány všem zainteresovaným
stranám a EU členským státům a zveřejněny na webových stránkách Komise. Vybrané
společnosti obdržely informace o svých vlastních výpočtech a mají možnost
vyjádřit se k jejich přesnosti, což může vést k úpravě výpočtu podle práva EU.
Evropská komise v rámci svého probíhajícího šetření předběžně dospěla k závěru, že hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel (BEV) v Číně těží z nespravedlivých dotací, což představuje hrozbu ekonomické újmy pro výrobce BEV v EU. Komise proto zahájila jednání s čínskými úřady, aby projednaly tyto zjištění a našly možná řešení v souladu s pravidly WTO. Komise zveřejnila úroveň předběžných vyrovnávacích cel, která by zavedla na dovoz BEV z Číny od 4. července, pokud jednání s čínskými úřady nepřinese účinné řešení. Individuální cla pro tři vybrané čínské výrobce by byla: BYD 17,4 %, Geely 20 % a SAIC 38,1 %, přičemž ostatní čínští výrobci BEV by měli průměrné clo 21 % a výrobci, kteří nespolupracovali, by měli zbytkové clo 38,1 %. Šetření bylo formálně zahájeno 4. října 2023 a má být uzavřeno do 13 měsíců. Předběžná cla mohou být zveřejněna do 9 měsíců po zahájení a definitivní opatření mají být zavedena do 4 měsíců po zavedení předběžných cel. Jeden čínský výrobce BEV - Tesla - může po doložené žádosti obdržet individuálně vypočítanou sazbu cla v konečné fázi. Informace o zamýšlených úrovních předběžných cel jsou poskytovány všem zainteresovaným stranám a EU členským státům a zveřejněny na webových stránkách Komise. Vybrané společnosti obdržely informace o svých vlastních výpočtech a mají možnost vyjádřit se k jejich přesnosti, což může vést k úpravě výpočtu podle práva EU.