Neděle, 15. září 2024

České dráhy a Unipetrol testovaly bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy a Unipetrol testovaly bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

Společnosti České dráhy a Orlen Unipetrol minulý týden testovaly motorovou naftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ve vlacích řady 847 RegioFox na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi. Cílem projektu, který začal letos a má trvat do příštího roku, je ověření použitelnosti této bionafty v osobních motorových vlacích a její případné nasazení do běžného provozu. Na výzkumu se podílí také Fakulta strojní Českého vysokého učení technického (ČVUT) a společnost Pesa, výrobce kolejových vozidel. V tiskové zprávě o tom dnes informovaly České dráhy.

Tento typ bionafty, hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), ČD podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřího Ješety testují kvůli plnění strategie snižování emisí uhlíku a využívání obnovitelných zdrojů v souladu se směrnicí Evropské unie RED III a národním plánem čisté mobility ministerstva dopravy.

Výzkumný projekt má tři fáze. V první fázi Orlen Unipetrol testoval vhodné palivové směsi. Směsi biopaliva připravuje společnost Orlen Unipetrol ve svém výrobním areálu v Pardubicích. "Pro posouzení možnosti aplikace pro dekarbonizaci železniční přepravy jsme připravili motorovou naftu o obsahu 15 a 30 procent HVO a současně i čisté, tedy stoprocentní HVO," uvedl ředitel pro dekarbonizaci skupiny Orlen Unipetrol Martin Růžička. Společnost pak vybrala a doporučila vhodné směsi motorové nafty a hydrogenovaných rostlinných olejů pro testování ve Velimi, tedy druhou fázi projektu, od 19. do 23. srpna.

Motory Rolls-Royce testovaných regiofoxů jsou přizpůsobeny na použití biopaliv, jako jsou směsi motorové nafty a HVO. Při jízdě na okruhu ve Velimi sledovali experti VUZ a ČVUT zejména složení spalin motoru vlaku, jeho výkon a spotřebu při použití všech připravených směsí včetně stoprocentního HVO. Odborníci budou testování vyhodnocovat. "Poté bude následovat třetí fáze testování, kdy budou jednotky PESA 847 RegioFox s alternativním palivem nasazeny do komerčního provozu na vybrané trati ve Středočeském kraji," řekl vedoucí oddělení rozvoje podnikání VUZ Jaroslav Brabec.

HVO je biosložkou přepracovanou na hmotu odpovídající svým složením ropné naftě. Palivo HVO je kompatibilní s minerální motorovou naftou, je tak možné jej přidávat ve vyšší příměsi až do 30 procent objemu v závislosti na ročním období. Pokud technické parametry vozu umožňují používat syntetická paliva XTL, lze dokonce jezdit na čisté HVO. Oproti fosilnímu palivu mohou být emise skleníkových plynů z paliva HVO o 60 až 65 procent nižší. V případě využití použitých rostlinných olejů nebo odpadních tuků lze dosáhnout úspory emisí až 95 procent v porovnání s ropným palivem.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů