Revoluce v opravách silnic: Frekomos využívá k recyklaci za horka biopropan
,,Recyklace za horka na místě je sama o sobě ekologičtější metodou opravy vozovek, a my ji na pilotním projektu I/45 v Dětřichově nad Bystřicí doplňujeme ještě o biopropan, který dále snižuje emise. Oproti použití běžného fosilního propanu snížíme tímto krokem produkci CO? jen na uvedené stavbě o 165 188 kg, což odpovídá množství CO?, které pohltí les o rozloze 80 fotbalových hřišť za celý rok," říká Karel Karčmář, prokurista společnosti Frekomos
Recyklace za horka vs. konvenční metody
Silnice I/45 v Dětřichově nad Bystřicí bude rekonstruována v úseku 6,023 - 9,163 km metodou recyklace za horka na místě. Tato technologie umožňuje využití 100 % stávajícího materiálu přímo na místě. Minimalizuje tím nutnost odvozu vyfrézovaného materiálu ze stávajících asfaltových vrstev a snižuje spotřebu vstupních surovin pro výrobu nových asfaltových směsí, jako je asfaltové pojivo a zejména rapidně ubývající kamenivo.
Běžná oprava vozovky zahrnuje nejen samotné frézování, ale také náročnou logistiku - odvoz starého materiálu, dovoz nového kameniva, výrobu asfaltové směsi, její dopravu a následnou pokládku po jednotlivých konstrukčních vrstvách. Tento proces prodlužuje dobu realizace, výrazně zvyšuje spotřebu surovin a logistické náklady. Běžná oprava má díky tomu logicky vyšší uhlíkovou stopu, než recyklace za horka na místě.
Výhody recyklace za horka na místě
Výrazné snížení uhlíkové stopy
Biopropan - ekologická alternativa
Biopropan (bio LPG) je moderní a udržitelná varianta klasického LPG, která výrazně snižuje emise CO? bez ztráty výkonu. Vyrábí se z obnovitelných zdrojů, jako jsou bioodpady a použité oleje, čímž splňuje přísná kritéria udržitelnosti (REDIII, ISCC, RedCert).
Očekávaný ekologický přínos projektu
Projekt společnosti Frekomos přináší hmatatelné výhody pro investory, správce komunikací i životní prostředí. Ukazuje, že recyklace za horka na místě je efektivním řešením pro udržitelnou správu silnic.
Díky této metodě lze výrazně snížit spotřebu přírodních zdrojů, omezit logistické náklady a zkrátit dobu realizace oproti běžným opravám. Zapojením biopropanu a nafty PURE HVO navíc dochází k dalšímu významnému snížení emisí CO?, což projekt posouvá mezi nejšetrnější přístupy v oblasti rekonstrukce vozovek pozemních komunikací.