Příspěvek při reklamacích a výměnách zboží
Při vykazování recyklačních příspěvků se objevují nejasnosti ohledně správného postupu v nestandardních situacích, nejčastěji výrobci a prodejci chybují v případě reklamací a výměn zboží. Nepřesné vykazování má pak negativní dopad na efektivní fungování systému zpětného odběru a recyklace. Jak správně postupovat, se dozvíte v tomto dílě našeho seriálu o nejčastějších chybách odhalných audity našich členů.
Reklamace s výměnou zboží - zákazník reklamuje nefunkční zařízení, které je následně vyměněno za nový výrobek, tedy kus za kus. V takovém případě je nutné i za nové zařízení vykázat příspěvek na recyklaci. Oba výrobky totiž budou recyklovány, ten nefunkční ihned, nový někdy v budoucnu, až doslouží.
Reklamace s opravou - zákazník reklamuje nefunkční zařízení a dodavatel zajistí jeho opravu, při které dojde k výměně součástky. Pokud je namísto celého zařízení vyměněna jen jeho část (například elektromotor), je potřeba i za tuto komponentu vykázat příspěvek na recyklaci. Také zde platí, že původní i náhradní součástka bude zrecyklována.
Chtěli bychom ale upozornit, že toto pravidlo se týká jen elektrických a elektronických součástek se samostatnou funkcí, jak je blíže vysvětleno ve Sdělení odboru odpadů Ministerstva životního prostředí k zařazení konkrétních výrobků (řádky 6 a 7 v tabulce dokumentu Sdělení). Zde je rovněž uvedeno, že na součástky dodávané na výrobu nových výrobků se příspěvek na recyklaci nevztahuje. Naopak za součástky, které jsou dodávány jako náhradní díly pro opravy (tzv. altermarket), musí být příspěvek odveden. Sdělení výrobcům a jejich dodavatelům dále doporučuje tuto problematiku ošetřit smluvně.
V případě jakýchkoliv nejasností se na nás obraťte, rádi vám se vším poradíme..
Zdroj: https://www.ekolamp.cz/