Benátky zvažují, že v kanálech nasadí lodě s podvodním tryskovým pohonem
Italské Benátky zvažují, že místo plavidel se spalovacími motory v kanálech nasadí lodě s podvodním tryskovým pohonem. Změna by přinesla čistší vzduch a tišší provoz lodí, autoři projektu ale na široké využití pohonu potřebují peníze, napsala dnes agentura EFE.
Projekt nese název "Impronta-0", což odkazuje na nulovou uhlíkovou stopu. Spočívá v přidání elektromotoru na lodě plující v Benátském zálivu, které by se tak staly alternativou k plavidlům se spalovacími motory.
"Je to jako byste v podstatě pluli pod plachtami, protože neslyšíte hluk motoru. Cílem je změnit pohon lodí po vzoru leteckého sektoru, který přešel od vrtulí k proudovým motorům," řekl inženýr Ernesto Benini z univerzity v Padově, který s návrhem přišel.
Výzkumníci nedávno vyzkoušeli prototyp pohonu na Velkém kanálu, což je hlavní dopravní tepna, která prochází celým ostrovním městem. Mezi klady patří udržitelnost tryskového pohonu, který by mohl být poháněn elektřinou, vodíkem či bateriemi, což je nejpravděpodobnější varianta. Nespornou výhodou jsou i menší vlny, které by méně ohrožovaly základy města, a rovněž absence kouře a zvuku motorů.
"Pro Benátčany je hluk v kanálech hlavním problémem dopravy," uvedl spoluautor projektu Raffaele Presenti z benátské univerzity Ca' Foscari.
Na druhou stranu vědci tryskový pohon testovali pouze na malých lodích s omezenou kapacitou. Kupříkladu takzvaná "vaporetta", tedy benátské vodní autobusy, by potřebovala více vrtulí nebo větší lodní šrouby, které zatím nebyly navrženy.
Dalším problémem je vysoká pořizovací cena motorů, které se zatím nevyrábějí průmyslově, a nedostatek nabíjecích míst. To je však problém benátské infrastruktury, ne projektu, uvedl Benini.
"Je to stejné jako u elektromobilů. Myslím, že se síla této (tryskové) technologie dříve nebo později objeví. Benátky by v tomto měly jít příkladem, protože jsou velmi zranitelné a potřebují udržitelnou technologii daleko více než jiná města," dodal inženýr.
Na řadě jsou nyní další pokusy s tryskovým pohonem a instalace na nejméně 50 lodí, aby se prokázaly jeho výhody. Benátská městská rada už o tento motor projevila zájem a autoři jsou ochotni jí svou technologii poskytnout. Na oplátku však potřebují lodě a finance, uvedl Benini.
Benátky spolu s okolní lagunou figurují od roku 1987 na seznamu světového dědictví UNESCO. Město se ale také potýká s vylidňováním obyvatel, masovým turismem a dopadem klimatických změn. Podle italské neziskové organizace Legambiente jsou Benátky navíc pátým nejznečištěnějším italským městem.