Vyšší úhrady pro obce v r. 2025 - spolupráce NEVAJGLUJ a.s. a obcí pokračuje
Rok 2025 je třetím rokem, kdy pokračuje spolupráce obcí s kolektivním systémem NEVAJGLUJ a.s., který svým partnerským obcím přispívá na úhradu nákladů na úklid, soustřeďování a další nakládání s odpady tabákových výrobků s filtry (typicky nedopalky). Za rok 2023 bylo asi 540 obcím vyplaceno téměř 29 milionů. V roce 2024 spolupracovalo s NEVAJGLUJ a.s. více než 1300 obcí a měst, ve kterých žije skoro 7,4 mil. obyvatel. Všechny tyto obce mají nárok na vyplacení smluvních úhrad. Jedinou povinností, kterou obce musí splnit, aby mohly získat úhradu nákladů podle smlouvy, je každoroční vyplnění Ročního dotazníku, který se váže na uzavřený předchozí rok.
Sazby úhrad vycházejí z průměrných nákladů obcí na úklidy a nakládání s odpady s podílem nedopalků a jsou zatím vázány na počet trvale hlášených obyvatel v obci. Od r. 2023, kdy kolektivní systém zahájil svoji činnost, se zvýšily průměrně o 24 %, nejvíce u menších obcí. Podmínkou pro vyplacení smluvní úhrady obci je každoroční vyplnění ročního dotazníku s údaji za ukončený kalendářní rok. Z dat z dotazníků a dalších informací pak NEVAJGLUJ stanovuje výši úhrady pro velikostní skupiny obcí a také poskytuje údaje MŽP.
V r. 2025 zavádí společnost NEVAJGLUJ nově bonusovou složku úhrad. Jedná se o administrativní příspěvek ve výši 1000 Kč na obec, který je určený na podporu úkonů spojených s vyplněním dotazníků dle Smlouvy. Měl by přispět zejména menším obcím, kterých je v ČR nejvíce a které nemají rozsáhlý úřednický aparát tak jako velká města. Bonus získávají automaticky všechny obce, které mají s kolektivním systémem uzavřenou smlouvu a vyplní roční dotazník. Bonus bude vyplacen s úhradami za rok 2025.
Pro získání úhrady za rok 2024 musí všechny obce nejpozději do 15. 4. 2025 vyplnit v Informačním systému NEVAJGLUJ Roční dotazník s údaji za ukončený rok 2024. Tento krok je podmínkou k vyplacení úhrady nákladů dle smlouvy. Výzvu k fakturaci obce, které vyplnily Roční dotazník, opět obdrží až po zveřejnění údajů ČSÚ o počtu trvale hlášených obyvatel v obcích k 1. 1. 2025. Předpokládáme, že úhrady nákladů obcím budou probíhat v období květen/červen 2025 podle splatnosti faktur.
Akciová společnost NEVAJGLUJ a.s. byla založena za účelem provozování kolektivního systému pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky podle tzv. zákon o jednorázových plastech (zákona č. 243/2022 Sb., o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí). Zakladateli jsou významné firmy tabákového průmyslu působící v ČR, na které se vztahují povinnosti dané zákonem.
Předmětem činnosti akciové společnosti je zajišťování kolektivního plnění výrobců tabákových výrobků s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky (zkráceně tabákové výrobky s filtry) na území České republiky v rozsahu oprávnění k provozování kolektivního systému. Dalším okruhem činnosti je také informování spotřebitelů a konečných uživatelů a osvětová činnost zaměřená na správné zacházení s použitými filtry (nedopalky).
Více o společnosti najdete na www.nevajgluj.cz, sazebník úhrad naleznete zde
